Článek Soutěž

TUMOR V A STUDIU RUBÍN

Čerstvá držitelka Thálie Nela H. Kornetová se vrací do Prahy s dvoudílným projektem Tumor: karcinogenní romance a Tumor: Polyamor.

Obě inscenace zkoumají lásku, rakovinové bujení a druhá část také polyamorické vztahy 

Performerka a režisérka Nela H. Kornetová se po obdržení ceny Thálie za alternativní divadlo poprvé objeví v Praze. V listopadu zde uvede oba díly projektu Tumor, ve kterých publiku citlivě, s humorem a poezií přibližuje pomocí pohybu, vizuality a slova téma rakoviny. V první části, Tumor: karcinogenní romance, odpovídá na otázku, zda je možné milovat něco, co nás může zabít. V druhém díle Tumor: Polyamor představuje další dva sociální fenomény: rakovinu a její pokročilé metastáze a  polyamorické vztahy. Obě inscenace vznikly ve spolupráci s pražským divadlem A studio Rubín a její mezinárodní uměleckou skupinou T.I.T.S. Tumor: karcinogenní romance bude navíc naposledy k vidění v pražské Invalidovně, a to 16., 17. a 18. listopadu. Tumor: Polyamor bude uveden v A studiu Rubín 22. a 23. listopadu.

Rakovinou onemocní každý třetí obyvatel Česka, každý čtvrtý jí podlehne. Rakovina je tak druhou nejčastější příčinou úmrtí. Prakticky každý se s ní v určité formě setkal. Ačkoliv je z medicínského hlediska velmi diskutovaná, chybí širší společenská reflexe a diskuze o tom, jaký dopad má nemoc na vnitřní život samotných pacientů a jejich blízkých. Podobně jsou na tom formy vztahů vystupující z monogamního rámce, konkrétně polyamorie nebo přesněji řečeno konsensuální nemonogamie. Veřejná diskuze je v počátcích. A i když je tento životní styl, či filosofie ve většinové evropské společnosti stále menšinový, lidé, kteří v něm žijí, podléhají zjednodušujícím a odsuzujícím reflexím.

Pro autory cyklu je zásadní zkoumat, jaký dopad má na člověka emotivní prožívání společenských jevů, jaké fenomény se podezřele podobají chování rakoviny a zda je možné milovat něco, co nás zabíjí. Tumor: Polyamor navazuje na projekt Tumor: karcinogenní romance, ve kterém autoři poprvé v jevištní metafoře propojili téma rakoviny a lásky. Kladli si přitom otázku, zdali je možné milovat něco, co nás může zabít?

Podobně jako se nemoc může vrátit a rakovinové bujení může změnit místo, i vztahy, které se zdají být stabilní, se mohou dostat do situace, kdy je potřeba je znovu uchopit, otevřít, prozkoumat, pojmenovat a určit směr, kam se dále budou ubírat. Základní otázky u inscenace Tumor: Polyamor tedy zněly: Jak se vyrovnat s něčím, co zcela mění náš život? Jak je možné lásku sdílet mezi více jak dvěma lidmi? Roste s počtem partnerů i míra lásky?

Oba projekty podrobují téma rakoviny i symbolickému ohledávání. Ať už se jedná o mezilidské intimní vztahy, společenské uspořádání a jeho disharmonie, nebo bující ekologickou krizi, která je důsledkem politicko-ekonomické orientace na nekonečný (blahobytný) růst.

Mám velkou radost, že je nyní možné vidět oba díly projektu Tumor za sebou. Tím, že jsou oba projekty nejen tematicky, ale i umělecky úzce propojeny a v mnohém Polyamor rozvíjí to, co je započato v Karcinogenní romanci, intenzita diváckého zážitku se zvyšuje. Jde jen o míru ponoru do tématu, ale i prohlubování působení nastolených a rozvíjených uměleckých prostředků.popisuje inscenace autorka textu a umělecká šéfka A studia Rubín Dagmar Fričová.

„Vzhledem k nedostatečné společenské diskuzi i k nedostatku podkladů v literatuře jsme se rozhodli získat inspiraci pro text přímo od lidí, kterých se dané téma dotýká. Natočili jsme proto devět rozhovorů s představiteli obou skupin, jak ze společenské, tak odborné sekce, které právě uveřejňujeme na sociálních sítích A studia Rubín,“ vyzdvihuje zdroj inspirace druhé inscenace režisérka Nela H. Kornetová.

Projekty na sebe navazují i personálně. Pomyslnou spojnicí je základní performerské duo první inscenace – režisérka a performerka Nela H. Kornetová a  tanečník a performer Jaro Viňarský. Zatímco Kornetová v druhém díle působí primárně jako režisérka, Viňarský je na scéně doslova propleten s tanečníkem Matthew Rogers a herečkou Terezou Těžkou. Autorem celého vizuálního konceptu je Jan Hajdelák Husták, za zvuky a hudbou stojí švédský hudebník Björn Honsson. Text napsala umělecká šéfka A studia Rubín Dagmar Fričová, která s T.I.T.S. spolupracuje již potřetí. Dramaturgyní projektu je Lucie Ferenzová, dramaturgyně a režisérka Kolonie a A studia Rubín.

Tumor: karcinogenní romance bude naposledy k vidění v pražské Invalidovně, a to 16., 17. a 18. listopadu. Tumor: Polyamor bude uveden v A studiu Rubín 22. a 23. listopadu. Vstupenky jsou již nyní dostupné na www.astudiorubin.cz. Projekt Tumor: Polyamor je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP.

Informace o A studiu Rubín

Dramaturgie současného A studia Rubín se orientuje především na vytváření autorských inscenací, jejichž autory jsou většinou sami režiséři, nebo dramaturgové. Každoročně také  iniciuje dílnu na podporu vzniku nových divadelních textů Autor v domě. Mezi nynější spolupracovníky A studia Rubín patří například Lucie Ferenzová, Ondřej Štefaňák, Jiří Ondra, Jana Hauskrechtová nebo Jan Frič. Stálým koprodukčním partnerem je divadelní spolek Kolonie z. s. 

Komorní prostor A studia Rubín se  nachází v historickém centru Prahy ve sklepení domu U Tří korun na Malostranském náměstí. Za svoji pětapadesátiletou existenci si tento prostor získal v české divadelní kultuře jméno nezaměnitelné scény.

Informace o T.I.T.S.

T.I.T.S. je nezávislá mezinárodní performativní skupina, která se začala formovat během studia na Norské divadelní akademii ve Fredrikstadu. T.I.T.S. často pracují v nehierarchických konstelacích s kolektivně vyvíjenými myšlenkami. Zkoumají možnosti hybridních divadelních forem mezi hrou a choreografií, zvukem, obrazem a tělem. Nela H. Kornetová jako umělecká šéfka iniciuje většinu audiovizuálních projektů, které se zaměřují na témata, k nimž se publikum může vztahovat instinktivně.

Anotace Tumor: Polyamor

Dagmar Fričová

Prostě jsme to zvládli.

Nebylo to vždycky jednoduché. Na začátku bylo drama, ale pak si zvykli. A teď žijou spolu. Pár, homeostáze a klid. A pak je tu najednou někdo třetí. Rovnovážný stav se mění. Všechno se dává do pohybu. Vlastně to nikdo nechtěl, ale děje se to. Odteď bude všechno jinak. Jde to vůbec, aby bylo všechno jinak? A jak JINAK? Bude to zase drama? A musí to vůbec být ​​drama? A jak to zařídit, aby z toho všem nebylo špatně…?

Silně smyslová inscenace propojující pohyb, vizualitu a slovo, která své hlavní téma rakoviny, jejího bujení a metastáz dává do paralely s fenoménem polyamorie. Jak je možné sdílet lásku mezi více jak dvěma lidmi? Roste s počtem partnerů i míra lásky? Musí se vstup třetího partnera do vztahu chápat jako nevěra, nebo je to naše normativní myšlení, které když překonáme, najdeme cestu z emocionální katastrofy? Je možné všechno to bujení přežít?

Projekt Tumor: Polyamor je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP. Navazuje na jedinečnou spolupráci A studia Rubín s česko-skandinávským performativním kolektivem T.I.T.S. s kulturním prostorem Pikene på Broen z norského Kirkenes.

Autor: T.I.T.S. & A studio Rubín 

Text: Dagmar Fričová

Režie: Nela H. Kornetová 

Dramaturgie: Lucie Ferenzová

Výprava, projekce, light design: Jan Hajdelák Husták

Hudba: Björn Honsson

Hrají: Jaro Viňarský, Matthew Rogers, Tereza Těžká

Anotace Tumor: karcinogenní romance

Dagmar Radová & T.I.T.S.

Žijou si svým životem. A náhle, osud tomu chtěl, se jejich cesty protnou. Od teď už nebude nic, jak bylo. Od teď už bude všechno jinak.

Občas si představovali, že by se to mohlo stát. A najednou je to tady. A nedá se s tím nic dělat. Nebo? Samozřejmě, že se s tím dá něco dělat… říkaj všichni. Takže jsou teď tady spolu. No, není to někdy lehký. Možná by měli spolu začít konečně mluvit. Musí to přece mít nějaký důvod, proč se potkali. Vydávají se spolu na cestu a budou si toho muset říct hodně. Možná by si začali i konečně rozumět. Tomu celému rozumět. Achjo, kdyby bylo všechno jako dřív… Jenže to už nikdy nebude.

„Tumor: karcinogenní romance“ je silně smyslová inscenace propojující pohyb, vizualitu a slovo. Jako své téma si bere rakovinu a její projevy nejen v somatické, ale i psychické, sociální a duchovní rovině. T.I.T.S. v této performanci zkoumají spojení mezi tumory a naší společností na základě tvrzení, že každá doba má svou chorobu. Jak prožíváme společnost, ve které žijeme? Jaké fenomény se podezřele podobají chování rakoviny? Je možné milovat něco, co nás může zabít?

Očekávat můžete tumor jako humor, nádor jako motor, rakovinu jako kocovinu. Přijďte prostě zažít na vlastní kůži epickou cestu za nalezením lásky a míru s tím nejméně myslitelným.

#love&peacewiththedeadlydisease

Koncept & režie: Nela H. Kornetová

Dramaturgie: Dagmar Radová a Lucie Ferenzová

Scénografie & video: Jan Hajdelak Husták

Hudba & zvuk: Ondřej Sifon Anděra

Hrají: Nela H. Kornetová & Jaro Viňarský / tba

https://astudiorubin.cz/

Soutěž

V pondělí 14.11. můžete soutěžit o dva vstupy na přestavení v termínu dle vašeho výběru.

Telefonní číslo do studia je 210 323 919. Cenu získá ten, kdo se jako první dovolá se správnou odpovědí.

 

Herní řád →
reklama
reklama
reklama