Lear, expresionistická opera Ariberta Reimanna poprvé v Česku
„Všude pusto, tma a smrt” – závěrečná slova Shakespearovy tragédie Lear sice v opeře německého skladatele Ariberta Reimanna doslova nezazní, jeho expresivní hudba je ale plně vystihuje. Lear, napsaný na téma Shakespearovy slavné tragédie, je přitom jednou z mála současných oper, které se staly moderní klasikou. Reimannovo nekompromisní, expresionistické pojetí je totiž pro stále větší počet divadel opravdovou výzvou a cestou, jak vybočit z běžných operních kolejí.
Reimannova hudba jde přitom ve stopách Arnolda Schönberga a jeho volné atonality, divák se spíše než melodií dočká obřího zvukového designu, který se na něj valí. Místy je až ohlušující, v kombinaci s divadelním obrazem a textem ale rozhodně není samoúčelný. Plně totiž odpovídá velkému Skahespearovu existenciálnímu dramatu o lidské pýše, pošetilosti, o iluzi vlastní důležitosti, ale i o rozkladu zdánlivě stabilního světa.
Státní opera uvede toto dílo, které mělo premiéru v Bavorské státní opeře v Mnichově v roce 1978, v České republice zcela poprvé , a to pod hudebním vedením Hermanna Bäumera. Režie v pražské Státní opeře se ujala Barbora Horáková Joly, režisérka, jejíž pojetí klasických děl někdy vyvolalo u českého operního publika rozporuplné přijetí, která ale slavila řadu úspěchů v zahraničí, naposledy letos v lednu s Mozartovou Kouzelnou flétnou v Vídeňské opeře. V roli Leara se představí islandský barytonista Tómas Tomasson, v roli Blázna Dagmar Pecková.
Premiéra se uskuteční 7. června ve Státní opeře, celkem proběhne pouze pět představení. Více informací naleznete na www.narodni-divadlo.cz
O představení si budeme povídat ve čtvrtek 29.5. ve 14 hodin. Na rozhovor dorazí Dagmar Pecková.