Objevujte, žasněte, bořte, budujte, hrajte si. Od 14. března 2025 na interaktivní výstavě JÁ město, která vám představí město tak, jak jej neznáte. I když je výstava určená hlavně dětem, okouzlí i dospělé. Chcete zažít město jinak? Jedno takové na vás čeká v zámeckém areálu muzea. Vstupte s námi do města mnoha perspektiv, skrytých významů i výzev k objevování. Nemusíte cestovat prstem po mapě ani objíždět turistické cíle, abyste zakusili radost z objevování nových souvislostí. JÁ město vás zve prožít několik rozličných příběhů a čeká i na ten váš.
Třetí pokračování vzdělávací výstavy Úhel pohledu hledá rovnováhu mezi světem organickým a technickým.
Výstava Systém Rathouský představuje průřez celoživotní tvorbou typografa a grafického designéra Jiřího Rathouského, od jehož narození uplynulo 20. dubna 2024 sto let. Rathouský je neodmyslitelně spojen s nadčasovým designem orientačního systému pražského metra, který obdivují jeho uživatelé napříč generacemi. Výstavní expozice je rozdělena do tematických celků podle oborů, v nichž autor vytvořil svá vrcholná díla.
Sklo v podání Kateřiny Handlové překračuje své hranice. Přináší nové motivy, postupy, přidané materiály, staví archetypální tvary nebo funkční objekty do nečekaných vztahových struktur, vtahuje do designu umělecký obsah. Vázy, svítidla, zrcadla zpřítomňují cosi z původní moudrosti, z tradice, k nimž se Kateřina Handlová obrací, z nichž se vědomě či nevědomě snaží cosi zachytit jako klíč k porozumění světu i sobě. Z takové zkušenosti, v níž se prolíná ženská citlivost, vztahovost a tělesnost, mizení i setrvávání pak může vzejít cenný vzkaz. A ten se nám snaží Kateřina Handlová předat.
Central Gallery představuje retrospektivní výstavu jednoho z nejslavnějších českých fotografů, Jana Saudka, pořádanou u příležitosti jeho 90. narozenin. Saudek se převážně věnuje ateliérové fotografii, která je stěžejní pro jeho tvorbu a známá široké veřejnosti. Nejčastějšími motivy jeho děl jsou žena, ženské tělo a vztah mezi ženou a mužem. Na výstavě však uvidíte i méně známou tvorbu z jeho raných let, která vás může překvapit svou jemností a zaměřením na téma dětství a rodiny. Součástí výstavy jsou fotografie adjustované a kolorované samotným autorem, který tuto techniku používá od roku 1977.
Výstava amerického umělce Davida Lynche Up in Flames poprvé souhrnně představí v České republice výtvarnou tvorbu této ikony světového filmu a zaměří se na kresby, fotografie, litografie, akvarely a krátké experimentální i animované filmy. Současně návštěvníkům představí díla ze všech umělcových tvůrčích období, tedy od konce 60. let do současnosti. Expozice nebude koncipována chronologicky, ale bude sledovat konkrétní formová nebo tematická propojení, která, mimo jiné, tvorbu Davida Lynche charakterizují. Zásadní část výstavy budou tvořit díla zapůjčená přímo z The David Lynch Estate v Los Angeles, ale součástí projektu bude i řada prací (litografií a fotografií) vytvořených v Item éditions v Paříži. Výstava Up in Flames nabídne také široké spektrum doprovodných programů, zejména se záběrem do filmu, současné experimentální hudby a literatury.
Architekt a designér evropského významu Josef Hoffmann na počátku dvacátého století navrhl nebývale moderní interiér pro hostinské pokoje tzv. Poldihausu na Kladně. Výstava prezentuje nábytkové originály, okolnosti stavby i dramata doby.
Jak vidí město Krištof Kintera, Kateřina Šedá, Rafani a další přední čeští umělci? A jak ho vidíte vy? Výstava o městě a veřejném prostoru na motivy knihy Osamu Okamury, Jiřího Franty a Davida Böhma.
Chcete si vyzkoušet kresbu nebo malbu přímo v ateliérech Akademie výtvarných umění v Praze? Od září startují nové kurzy pro veřejnost – od intenzivních večerů s živým modelem až po experimentální Kresbu jinak. Stačí si vybrat a přihlásit se na kurzyproverejnostavu.cz. Místa rychle mizí!
Zahrada Kurta Gebauera na pražské Ořechovce ukrývá sochy, které jako by zde stály odjakživa. Silný duch umělcovy zahrady se nyní přenáší na místo s neméně silnou, avšak rozdílnou atmosférou. Kolem Winternitzovy vily se tak rozehrává nejen dialog samotných soch a architektury, ale pomyslně také dialog dvou letitých zahrad.
Třetí a finální výstava cyklu Tropický modernismus představuje unikátní architekturu Honolulu 30.–60. let 20. století, která spojuje americké vzdělání, japonské vlivy i tradiční havajské stavitelství. Adam Štěch v rámci výstavy ve Winternitzově vile přibližuje málo známý fenomén tropického modernismu v autentických fotografiích a textech.
V prvním patře zámku představujeme RETROGAMING, výstavu, která připomíná historii výpočetní techniky a herní grafiky od jejího počátku do poloviny 90. let 20. století. Pozornost je věnována československým i zahraničním hrám, domácím počítačům a konzolím z 80. let. Nachází se zde i herna s historickými počítači, herním automatem i s moderními PC s emulátory – se stovkami her, které si naši návštěvníci mohou sami zahrát. Sklepení zámku je pak proměněno v tajuplný svět z počítačové hry Creaks od studia Amanita Design.
Výstava Planeta Hlava je dílem výtvarníka Davida Böhma a spisovatele Ondřeje Buddeuse. Návštěvníci tu vstupují do imaginárního světa hlavy, která je představena jako samostatná planeta – krajina výrazů, emocí, pohledů a vztahů. Výstava Sídliště se obrací k prostředí, v němž Galaxie stojí – k Jižnímu Městu, největšímu českému sídlišti. Kurátoři Denisa Václavová a Ondřej Horák pozvali více než dvacet umělkyň a umělců několika generací, mezi nimi třeba Magdalenou Jetelovou, Evu Koťátkovou, Josefa Bolfa, Kurta Gebauera či Tomáše Svobodu. Jejich díla reflektují vizuální podobu i atmosféru sídlištní krajiny, veřejného prostoru a každodenní reality, která je pro mnohé domovem, pro jiné anonymní betonovou džunglí. Big Bang Bar, navržený umělcem Krištofem Kinterou, proměnil část bývalého multiplexu v instalaci na pomezí designu, umění a alchymistické laboratoře. Návštěvníci zde najdou přibližně 3000 lahviček s 936 lidskými pocity a emocemi.
Podzimní výstava představuje malířku Karolínu Šulcovou, výraznou představitelku nejmladší generace umělců, která se již aktivně pohybuje na současné galerijní scéně. Ve své tvorbě se dlouhodobě věnuje tématu rodinné paměti a pouta k místu – několik staletí staré usedlosti ukryté v polích Vysočiny. Dům, který pozbyl původní obyvatele i funkci se stal pro rodinu spíše břemenem, zůstává ale silným emočním bodem, se kterým autorka velmi citlivě pracuje. Výstava propojuje velkoformátové malby s fragmentovanými obrazy, připomínajícími filmový pás. V jemných tónech modré a nachové dosahuje snové atmosféry. Výstava otevírá divákům okno do světů, kde se osobní historie prolíná s krajinou i s příběhem samotného Uhelného mlýna.
Výstava Mumie v krajkách představuje porcelánové plastiky Terezy Eisnerové, které kombinují jemnost materiálu s výrazně dekadentní tematikou. Miniaturní formáty, inspirované mumiemi a makabrózními výjevy, odhalují křehkost i temné vrstvy lidské existence. Kurátorkou výstavy je Adriana Primusová.
Výstava Žeň klidného oka představuje výběr obrazů a kreseb Tomáše Pilaře z posledních třinácti let, které lyricky i existenciálně reflektují krajinu, zvířata a vnitřní svět člověka jako součást proměnlivé, kontemplativní skutečnosti. Autorem výstavy je vedoucí kurátor GASK Richard Drury.
Výstava Zpaměti představuje výsledky subjektivní kartografie Jany Kasalové, ve které se snaží zachytit jak objektivní prostor, tak i spirituální, společenské a historické souvislosti. Své geoanatomické „portréty“ území a států vystaví v Experimentálním prostoru. Kurátorkou výstavy je Vanda Skálová.
WHO? WHY? monografická výstava Daniela Pešty představující soubor autorových prací, které budou v ČR prezentovány poprvé. Přes multimediální vyjádření od malby k akvarelu, přes objekty, instalace, videa a asambláže se Pešta se svou typickou naléhavostí mimo jiné ptá, KDO vlastně řídí tento svět.
Velká sólová výstava významné české umělkyně Kateřiny Vincourové zkoumá blízkost těla, křehkost i zranitelnost nejen nás, ale celé společnosti. Více informací na galerierudolfinum.cz
"První prezentace mezinárodně uznávaného španělského umělce v České republice zaměřující se na jeho intenzivní vztah k literatuře. Tento vztah se stal inspirací pro mnoho Barcelóových děl v různých obdobích jeho velmi úspěšné umělecké kariéry, která trvá více než čtyři desetiletí. Na výstavě bude představen prostřednictvím obrazů, keramiky, akvarelů, bronzů, grafik a knih."
Dvanáct let zpracovávalo fotografické oddělení Moravské galerie v Brně vedené Jiřím Pátkem objemnou pozůstalost významné domácí fotografky Dagmar Hochové (1926–2012). V roce 2024 byla část této pozůstalosti představena v Moravské galerii. Retrospektivní výstava a monografie, které tento materiál zhodnotily, si daly za cíl aktualizovat zažitý obraz autorky jako fotografky dětí, který je dědictvím osmdesátých let, a ukázat Hochovou ve světle mnoha dalších tematických oblastí, jež se často vztahují k našim národním dějinám. Podobně pražská repríza, respektive pražská varianta výstavy, protože zde bude představena řada odlišných snímků s akcentem na pražské prostředí. Divák bude mít příležitost vidět reportáže z přelomových okamžiků našich dějin, snímky významných osobností domácí kulturní a politické scény, ale také materiály, které vytvářela autorka na zakázku pro časopisy a knižní vydavatelství, nebo fotografie výtvarných objektů, jež pořídila pro své přátele z řad umělců. Divácky atraktivní budou jistě i práce z doby autorčiných studií na Státní grafické škole a ze studia kamery na pražské FAMU nebo záběry ze zákulisí rodící se domácí parlamentní demokracie z počátku devadesátých let, kdy působila jako poslankyně České národní rady, kterými svou kariéru fotografky zakončila.
středa–neděle: 10.00–18.00; čtvrtek: 10.00–19.00 - Fúzi výtvarného umění s hudbou najdete v tvorbě významné slovenské autorky, která vedle své výtvarné tvorby působila i jako houslistka v orchestru. Další odkazy vedou k přírodě a vesmíru. Komorní retrospektiva nabízí lyrickou abstrakci, konceptuální projev, kresbu, grafiku i fotografie a je návratem na rodnou Moravu.
středa–neděle: 10.00–18.00; čtvrtek: 10.00–19.00 - Malíř, performer, pedagog a letošní laureát Ceny Michala Ranného zkoumá v intervenci do stálé expozice Pražákova paláce Moravské galerie vlastní nerealizované projekty. Reinterpretuje své akční umění s využitím umělé inteligence.
Výstava připomene tvorbu volného seskupení 12/15 pozdě, ale přece Michaela Rittsteina, Jiřího Sopka, Jiřího Načeradského, Kurta Gebauera, Václava Bláhy, Ivan Kafka, Ivana Ouhela, Jiřího Beránka, Petra Pavlíka, Tomáše Švédy, Jaroslava E. Dvořáka a Vladimíra Nováka.
Umělecká dvojice Anna Slama a Marek Delong v Galerii Kostka představují výstavu Resting Horizon, která plynule naváže na jejich dřívější projekty na CJCH (2020), Maglev (2022) a Čas oponou trhnul (2024). Jejich aktuální tvůrčí poloha nadále vychází z DIY přístupů a práce s přírodními materiály, svými dynamickými liniemi a hladkými, leštěnými povrchy ale formálně přechází z dřívější „pomalosti“ do magické a současně designově orientované formy.
Sólová výstava Martinse Kohouta v Galerii MeetFactory s názvem Leaving the house with an open fire, but briefly je studií orientace v propojeném, a přesto neuchopitelném světě. Kohout zkoumá současné formy samoty a sdílení i to, jak globální komunikace přetváří naše vztahy k času, prostoru a sobě samým. Do popředí dává stavy impasse – čekání, zaseknutí, vyhlížení signálu – a jejich prožívání v prostoru prahů, dlouhých chodeb a oken, které chápe jako rozhraní rámující náš pohled. Z nových i starších prací výstava skládá soustředěné prostředí, které otevírá prostor k vnímání paradoxu dnešní zkušenosti – a sice být trvale online a zároveň sám, zaseknut na prahu mezi vnitřním a vnějším.
Výstava Broken Flowers je dialogem klasické fotografie a experimentálních objektů, které vznikají nikoliv primárně prostřednictvím objektivu fotoaparátu. Vystavená díla – od torz palem z vysídleného ráje u Mrtvého moře v sérii Krátký Příběh o ostrově, až po laserem prostřílené diapozitivy – jsou metaforami kolapsu i tvořivosti. V díle Říše středu se spojuje fotografie z Velké čínské zdi s mikroskopickými stopami laseru, které evokují molekuly budoucnosti. Výstava zároveň představuje dialog mezi zobrazováním a vznikem obrazu. Adamovského tvorba nejenže nabízí vizuální zážitky, ale klade otázky a otevírá prostor pro hlubší reflexi současného světa.
Josef Čapek si už ve třicátých letech uvědomil, a jistě nebyl první, že jednou ze základních vlastností uměleckého díla hodného takového označení je cosi jako „nepopisnost“ ve vztahu k hmotné realitě. Měl tím zřejmě na mysli fakt, že umělecké dílo nemá být pouhou deskripcí skutečnosti, otrockým převodem prvotního smyslového vjemu do slov, tónů či barev. Skutečné umělecké dílo má všechno to, čím jako lidé žijeme, o čem přemýšlíme, s čím se potkáváme, všechno, co v nás zvučí a rozhýbává náš vnitřní život učinit v jistém smyslu absolutně přítomným a prožívaným. Umění nemá, slovy Josefa Čapka, líčit, mělo by dávat našim představám tělo, mělo by je zhmotňovat v jejich vlastní dimenzi bytí, byť by tato dimenze ne vždy zcela odpovídala konvencím, ve kterých jsme zvyklí na svět nahlížet.
Výstava představující umělcovy fotografie a kresby z let 2010-2025. Vystavená díla ukazují, proč autorovo dílo i dnes formuje způsob, jak přemýšlíme o těle, paměti a smyslu obrazu.
Česko - Belgie. Zúčastnění umělci: Alena Kotzmanová(CZ), Nick Andrews(BE), Veronika Bezdenejnykh(BE), Feiko Beckers(BE),Nadia Naveau(BE), Gilles Dusong(BE), David Možný(CZ), Lukáš Slavický(BE), Jakub Matuška(BE)
GASK představí dílo českého umělce bosenského původu Aldina Popaji ve výstavní prostoru Café Fatal. Kurátorem výstavy je vedoucí uměleckého oddělení GASK Richard Drury.
Výstava Kučerová 90 uspořádaná k devadesátému výročí výrazné osobnosti českého umění od počátku 60. let 20 století. Za svoji tvorbu získala řadu ocenění, naposledy v roce 2023 Cenu ministerstva kultury za přínos v oblasti výtvarného umění.
GASK představuje výstavu jednoho z nejvýznamnějších českých umělců druhé poloviny 20. století. Tímto galerijním počinem se zapojuje do celoročního projektu ke 100. výročí narození Dalibora Chatrného. Kurátorkou výstavy je Adriana Primusová.
Narcis a odraz ve vodě, Dr. Jekyll a pan Hyde, Obraz Doriana Graye nebo dnešní digitální avatar – dvojníci nás fascinují už po staletí. V literatuře, filmu i výtvarném umění se vrací stále dokola, jako zlé znamení, rozpolcené alter ego, ale i jako ochránce. Výstava ukazuje, jak se motiv dvojnictví proměňoval od starověkých mýtů až po současné technologie, a to v dílech českých a světových autorů, mezi nimiž nechybí Bohumil Kubišta, Jan Zrzavý, Andy Warhol, Milena Dopitová či Petra Oriešková, a současně v kontextu filosofie, literatury a psychologie. Přijďte nahlédnout do světů, kde se člověk setkává sám se sebou – někdy se strachem, jindy s úlevou.
Výstavní a publikační projekt Argonauti ideálu představuje důležité osobnosti liberecké výtvarné scény první poloviny 20. století. Soustředí se jak na jejich uměleckou tvorbu, tak i společenské a etnické postavení. Zařazeny jsou vybrané práce německy i česky hovořících autorů a autorek reflektující realitu dobových výtvarných snah. K vidění jsou díla vycházející z akademické malby 19. století, tvorba ovlivněná expresionismem stejně jako nastupující novou věcností. Stejným dílem jsou prezentovány olejomalby a práce na papíře, zejména grafiky, které tvořily podstatnou část dobové produkce.
Výstava Černá perla, sonda do ateliérů MeetFactory přibližuje a představuje na půdě Galerie Portheimka část uměleckého dění, které se odehrává v nedaleké MeetFactory - nejvýznamnější multioborové kulturní instituci na území Prahy 5 a skutečné perly na umělecké mapě Prahy. Jak podtitul výstavy napovídá, na výstavě můžete nahlédnout do ateliérů MeetFactory a objevit část z toho, co v nedaleké MeetFactory vzniká v oblasti současného vizuálního umění.
Trhy, zimní kino, úkolová stezka, stromky, kapři
Ostravská sochařka Sabina Knetlová uzavírá letošní rok ve své domovské Karpuchina Gallery výstavou Toto už není místo, kde jsem byla. Kurátorem výstavy je Jiří Ptáček.
Vůbec první velká výstava této slovenské autorky s maďarskými kořeny v Praze. Kristína Mésároš (1981) je jednou z nejvýraznějších slovenských figurálních malířek, která má blízko k projevům magického realismu. Právě tato tendece zařazuje autorčino dílo do širšího kontextu středoevropské malby. Ve svých námětových okruzích se dotýká přítomnosti člověka v průsečíku uplývajícího času.
"Výstava představí dílo malířky, básnířky, scénografky, spisovatelky a přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové v celé jeho šíři. Vedle volné tvorby (obrazy, kresby, plastika) ukáže i její originální keramiku, malovaný nábytek a dekorace k filmu Jana Švankmajera i návrhy filmových plakátů."
2 0 1 9 8: Zpřítomnění kurátorky Adély Máchové zkoumá, jak jsou naše prožitky zaznamenávány a následně připomínány. Práce navazuje na zdokumentovanou performanci Zetové „Easy Marchers - Czech Collection of the 20th Century“, která se uskutečnila 20. ledna 1998 v Praze. Performance obsahuje rozostřené obrazy umělců v maskách lvů, kteří defilují s portréty českých panovníků a prezidentů, to vše na pozadí lhostejnosti veřejnosti. Tyto obrazy slouží jako metafora křehkosti a složitosti paměti.
Sweet & Sour je vizuální dialog mezi přivlastněním a návratem – mezi tím, co bylo sladce okouzlující, a tím, co zůstalo trpce zapomenuté. Karíma neangažuje, nevnucuje, ale pracuje s lidským podvědomím. Její umělecký přístup k „identitární politice“ je velkorysý, přesně tak jako význam jejího jména.
‘I Wish I Was The Moon’ představuje nejnovější kolekci expresivních abstrakcí, prostřednictvím kterých nás autorka zve k hlubokému ponoru do snových ‘dreamscapes’, které se pohybují na hranici vědomého a podvědomého světa. Ehret používá kombinovanou techniku jako médium pro zachycení neuchopitelné emocionální krajiny. Její plátna se stávají dynamickými záznamy okamžiků, kde se barva a gesta transformují v ne-místa – místa, která existují pouze ve vnitřním prostoru. Divákovi se nabízí vizuální interpretace pocitů, tužeb a kontemplací, které přesahují racionální uchopení. Motiv Měsíce, symbolizujícího mystérium, vnitřní reflexi a ženskou intuici, slouží jako metaforické ukotvení pro celou kolekci. Díla rezonují s tichou, avšak intenzivní energií, vyzývající k osobní introspekci a nalezení vlastního, subjektivního významu v éterických barevných plochách a silných, spontánních tazích štětce.
Pro velký úspěch se na roztocký zámek vrací kočovná herna Sládkovna. Těšit se můžete na staré dobré i úplně nové mechanické atrakce s nezaměnitelným rukopisem i vtipem manželů Sládkových. Račte vstoupit do světa her, nikdy nekončící zábavy a fantazie bez hranic. Na věku přitom nezáleží, herna je určena pro všechny, ve kterých stále třímá dětská radost ze života a chuť si hrát.
Výstava otevírá téma stárnutí jako přirozeného jevu a bourání předsudků, které se pojí s termíny „důchodce či důchodkyně“. Kromě prací přizvaných vystavujících představuje také projekty vznikající přímo se seniory a seniorkami nebo projekty postavené na generační výměně názorů a zkušeností.
Pro velký úspěch se na roztocký zámek vrací kočovná herna Sládkovna. Těšit se můžete na staré dobré i úplně nové mechanické atrakce s nezaměnitelným rukopisem i vtipem manželů Sládkových. Račte vstoupit do světa her, nikdy nekončící zábavy a fantazie bez hranic. Na věku přitom nezáleží, herna je určena pro všechny, ve kterých stále třímá dětská radost ze života a chuť si hrát.
Výstava představuje práce klientů Adiktologického centra Kolín, které vznikly během výtvarných setkání s malířem a grafikem Martinem Balcarem. Projekt nabízí pohled na sílu umění v procesu sdílení, tvorby a osobní proměny. Je součástí programu GASK bez bariér: Terapie uměním, podpořeného Ministerstvem kultury.
Výstava představuje práce klientů Adiktologického centra Kolín, které vznikly během výtvarných setkání s malířem a grafikem Martinem Balcarem. Projekt nabízí pohled na sílu umění v procesu sdílení, tvorby a osobní proměny. Je součástí programu GASK bez bariér: Terapie uměním, podpořeného Ministerstvem kultury.
Stanislav Kolíbal (* 1925) patří mezi nejvýraznější postavy českého poválečného umění. V kontextu světového umění lze v jeho tvorbě najít paralely k americkému minimalismu a italskému arte povera, jeho dílo však vyrůstá z odlišných kořenů a rozvíjí se v duchu vlastní vnitřní logiky. Kolíbal, jak dokazují jeho knižní ilustrace a raná tvorba, je suverénním kreslířem a modelérem, od šedesátých let jsou však ústředním tématem jeho kreseb a soch otázky geometrie a prostoru. Jádrem jeho tvorby nicméně není forma, ale napětí mezi řádem a náhodou, trváním a pomíjivostí, bytím a prázdnotou.
Museum Kampa, založené významnou Čechoameričankou, sběratelkou a mecenáškou Medou Mládkovou (nar. 1919), zakladatelkou Nadace Jana a Medy Mládkových, která museum zřizuje, se řadí k nejvyhledávanějším galerijním institucím v Praze, čemuž přispívá i rozsáhlá sbírka, kterou manželé Mládkovi shromáždili. Kolekce jednoho z nejvýznamnějších abstraktních malířů Františka Kupky patří mezi nejdůležitější části sbírky Musea Kampa. Meda Mládková jej prezentovala na výstavách zejména ve Spojených státech amerických, kde se skrze jeho dílo snažila zvýšit povědomí nejenom o jeho tvorbě, ale také o českém moderním umění vůbec.
Sochař Karel Pauzer nahradil člověka v centru pozornosti bytostmi biosféry, faunou a flórou. Jeho stvoření vypovídají o lidech epicky, metaforicky, naturalisticky a expresivně. Pracuje s materiálem v sochařství zcela samozřejmým, ale zároveň upozaděným, s vypalovanou hlínou. Povrch soch polychromuje malířskými prostředky.
Výstava Budoucí minulost propojuje dvě výrazné osobnosti českého umění: současného malíře a kreslíře Josefa Bolfa (*1971) a všestranného umělce první poloviny 20. století Josefa Váchala (1884–1969). Přestože jejich tvorbu odděluje téměř celé století, spojuje je podobná citlivost k temným vizím, které vystupují z lidského nevědomí. Oba sdílejí fascinaci kosmologií a tarotovými archetypy, v nichž se zrcadlí prastará touha po poznání skrytých sil.
Výstava představuje jednu z nejkvalitnějších kolekcí českého kubismu, kterou spravuje Západočeská galerie v Plzni (založena v roce 1953). Její systematické budování zahájil na začátku šedesátých let první ředitel galerie Oldřich Kuba (ve funkci v letech 1954–1985), jehož sběratelská vize a cílevědomost zásadně formovaly charakter celé instituce.
Spolek přátel Kamila Lhotáka na výstavě představí kolem stovky obrazů ze všech tvůrčích období známého malíře s typickými motivy balonů, letadel, periférií, krajiny Českého středohoří s draky či geometrickými objekty. Ty jsou dnes převážně ukryté v depozitářích galerií nebo v soukromých sbírkách, které je obtížné navštívit. Na výstavě budou v prodeji mj. turistické vizitky Galerie KL a další zajímavosti s díly Kamila Lhotáka.
Spolek přátel Kamila Lhotáka na výstavě představí kolem stovky obrazů ze všech tvůrčích období známého malíře s typickými motivy balonů, letadel, periférií, krajiny Českého středohoří s draky či geometrickými objekty. Ty jsou dnes převážně ukryté v depozitářích galerií nebo v soukromých sbírkách, které je obtížné navštívit. Na výstavě budou v prodeji mj. turistické vizitky Galerie KL a další zajímavosti s díly Kamila Lhotáka.
Výstava představuje kompletní portfolio a všechny kolekce designérské značky Qubusu z let 2002–2025 společně s originálními sběratelskými kusy, limitovanými edicemi a prototypy i realizacemi na poli architektury.
Výstava KUNSTKAMMER představuje současný dialog s historickou tradicí kabinetů kuriozit a salonního způsobu instalace. Projekt tématizuje vztah mezi sbírkou, depozitářem a galerií a pracuje s různými způsoby prezentace uměleckých děl i objektů užité tvorby.
Výstava a publikace Umění aktivismu zkoumají specifický segment protestního a angažovaného umění v českých zemích zejména po roce 2009 (globální hospodářské krizi) v kontextu mezinárodních hnutí jako Occupy Wall Street, Black Lives Matter, Me Too, Women Life Freedom, Fridays for Future, Extinction Rebellion atd. Vedle reflexe českých individuálních i kolektivních uměleckých aktivit je zde významný prostor věnován zahraničním iniciativám, zejména těm, které tvoří bezprostřední politický a inspirační kontext lokální umělecké scény.
Alenu Kučerovou a Svätopluka Mikytu nesporně spojuje láska ke grafice. Představuje pro ně způsob přemýšlení a vztahování se ke světu. Když vidíme jejich práce vedle sebe ve vzájemném dialogu, máme dojem, že stojí mimo čas, propojené skrze svůj zájem o strukturu venkovské krajiny, její každodennost, atypické, často nalezené a „chudé" materiály. Výstava Rok na vsi není časově omezená na tvorbu z určitého období, není retrospektivním ohlédnutím ani mezigenerační komparací. Stává se spíše úvahou o „grafice bez grafiky".
19:30h
19:30h
20:00 Pravidelné Jam session večery v butikovém kině Přítomnost. Živé vystoupení kapely s náhodnými členy a náhodným playlistem bude opět napěchované kvalitní hudbou ve stylu Soul and R&B.
20:00 Pravidelné Jam session večery v butikovém kině Přítomnost. Živé vystoupení kapely s náhodnými členy a náhodným playlistem bude opět napěchované kvalitní hudbou ve stylu Soul and R&B.
19:00 Sólový koncert Vojty Dyka s živým klavírním doprovodem. S repertoárem písní autorských, převzatých, českých i zahraničních, popových, šansonových, muzikálových, ale i žánru klasického.
19:00, Původní komedie z divadelního prostředí. Bob Barel (Michal Dlouhý) je diváky milovaný seriálový, ale kritiky nenáviděný divadelní herec. Nyní je však na dosah získání ceny Thálie za nejlepší herecký výkon. Od vítězství ho dělí jen jediné – hlas obávaného kritika. Bobův věrný přítel a především jeho agent v jedné osobě Kamil (Kamil Halbich) je ale připraven pomoci mu kritikův hlas získat. A jejich přesvědčovací metody jsou přímo smrtící.
10:00 Taneční jízda Jitky Sary Páníkové a Terezy Lenerové, které si kladou stejnou otázku jako vy – jak moc jsme chycení v pasti digitálního ekosystému?
19:00:00 Slavná Shakespearova komedie vás zavede do světa, kde se minulost prolíná s přítomností. Není totiž jen návratem do časů Shakespeara, ale také odrazem dnešního světa, kde ženy jsou někdy jako muži a muži jsou někdy jako ženy. Jakub Albrecht jako Kateřina a Ondřej Veselý v roli Petruccia vás provedou příběhem, kde se muži snaží zkrotit ženy (které hrají muži), aby se chovaly a vypadaly podle jejich představ.
Z motivů, které s sebou přináší řeka a život, který ji obklopuje, vychází výstava, která zve na poutavou cestu časem – po proudu přírody, techniky, umění a lidské tvořivosti. Na výstavě bude k vidění více než čtyři sta pečlivě vybraných exponátů. Návštěvníci se mohou těšit na skutečné skvosty, které zachycují význam Vltavy v dějinách, umění i každodenním životě. Od vzácných literárních památek a archivních dokumentů ze 13. století, přes výtvarná a technická díla, až po předměty spojené s významnými osobnostmi i kulturními fenomény, které formovaly obraz této řeky.
Roman Ondak je mezinárodně uznávaným současným umělcem slovenského původu, který se vyjadřuje v širokém mediálním spektru (instalace, intervence, video, performance, objekt, fotografie, kresba). Výstava v Kunsthalle Praha, která je Ondakovou první rozsáhlou prezentací v českém a slovenském prostředí, představí průřez autorovy tvorby za posledních dvacet let včetně několika monumentálních instalací a děl ze sbírky Kunsthalle Praha.
20:30 Veleúspěšný filmový hit s hvězdným hereckým obsazením a úžasným soundtrackem. Láska nebeská s vtipem odhaluje citová vzplanutí i chladnutí v období vánočních svátků. Milenci a milenky, manželé a manželky, tátové a synové, rockové hvězdy a jejich manažeři, ti všichni prožívají ne jednu Lásku nebeskou, ale hned deset jejích různých podob.
20:30 V krásném čase vánočním se hodí neméně krásný rodinný biják Tima Burtona. Neboli další špičková kolaborace tohoto výtvarně jedinečného autora s Johnny Deppem, navíc v adaptaci klasiky z největších od Roalda Dahla.
19:30h
19:30h
20:30 V krásném čase vánočním se hodí neméně krásný rodinný biják Tima Burtona. Neboli další špičková kolaborace tohoto výtvarně jedinečného autora s Johnny Deppem, navíc v adaptaci klasiky z největších od Roalda Dahla.
20:00 Přijďte si otestovat, jak dobře opravdu znáte vánoční filmy - od klasik typu Sám doma až po ty, které běží každé svátky, ale nikdo si nepamatuje jejich název. Potřebujete jenom správný zápal, pár kámošů do týmu a něco na psaní.
15:50 Céčko: Kontinental '25 16:00 Kino seniorů: Die My Love (English friendly) 16:15 Kino seniorů: Stezka života 18:10 Céčko: Osm milimetrů rodiny 18:20 Ty jsi vesmír 20:10 Céčko: Sny 20:30 Není jiná možnost 21:20 Pan Nikdo proti Putinovi
20:00 Fotografie neříká nutně to, co už není, ale pouze a najisto to, co bylo. Jevištní esej. Volná adaptace posledního textu francouzského filosofa a sémiologa Rolanda Barthesa.
Výstava uspořádaná k deseti letům existence Studia PRÁM představuje práce současných i bývalých členů uměleckého společenství. Ač obsahuje díla z posledních dvou let, má charakter rekapitulační, neboť současné věci v sobě přirozeně nesou minulost. Výstava probíhá ve všech společných prostorách Studia PRÁM.
19:00, Strhující zpověď obhájkyně Tessy Ensler o hledání spravedlnosti v soudním systému, který má tendenci před znásilněním zavírat oči. Dynamické soudní drama i osobní příběh ženy, jež i přes znalost pravidel hry náhle ztrácí víru ve spravedlnost. Monodrama, které získalo hned několik nominací (Ceny Thálie 2024, Ceny divadelní kritiky 2023, Ceny divadelních novin 2024, Cena Marka Ravenhilla 2023).
22:00 - pondělí na dvou patrech, čekají vás mainstream hity i porce kvalitní house music na baru
14:00 Odlesk v mrtvém diamantu 16:30 Božská Sarah Bernhardt
20 h – JAZZ DOCK ORCHESTRA plays Led Zeppelin (modern orchestral jazz)
19h