Kolekce těchto dvou světoznámých autorů českého původu patří mezi nejdůležitější části sbírky Musea Kampa. František Kupka je jedním z nejvýznamnějších představitelů světového umění 20. století, průkopník abstrakce a nejdražší český malíř. Kurátor: Jan Skřivánek.
Stavba raně barokního zámku Troja byla zahájena v roce 1679. Autorem projektu zámku byl architekt francouzského původu Jean Baptiste Mathey. V návrhu zúročil zkušenosti ze svého pobytu v Itálii a inspiroval se typem římské příměstské vily. Středem a dominantou celé hmoty stavby je velký sál, z něhož se do obou stran rozbíhá chodba s enfiládou přilehlých salónů. Po stranách stavbu vertikálně i horizontálně ukončují dvoupatrové věžovité belvedery. Sochařská výzdoba dvouramenného schodiště vedoucího do zahrady byla svěřena drážďanským uměl-cům Georgovi a Paulu Hermannovým. Monumentální plastiky, zdobící schodiště, symbolizují boj Titánů s antickými bohy. Jednotlivé plastiky po obvodu schodiště představují antické bo-hy, alegorie denních i ročních období a světadílů. Malířské práce v přízemí zámku převážně uskutečnil Carpoforo Tencalla, v prvním patře zámku působili Francesco Marchetti a jeho syn Giovanni Francesco. Pro iluzívní výzdobu velkého hlavního sálu povolal stavebník vlámské malíře Abrahama a Izáka Godynovy.
Vstupte do magického světa trojrozměrných knih a staňte se součástí příběhu. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy otevírá interaktivní výstavu pro celou rodinu, která představí tvorbu i osobnost světoznámého ilustrátora a grafika Vojtěcha Kubašty.
Lidské tělo jako známé i neznámé území. Výstava představuje nejrůznější podoby těla a zdůrazňuje téma odlišnosti jako nositele pozitivních impulsů a změn ve společnosti. Fotografie, videa a instalace jako oslava nekonečných možností a mystéria superorganismu – lidského těla.
Vzdělávací expozice na téma lidské identity
Centrum současného umění EPO1 uvádí výstavu Jízda, která se zaměřuje na ztvárnění bicyklů a jejich role v životě člověka. V bývalé elektrárně se představí tvorba více než čtyř desítek umělců několika generací. Těžištěm monumentálně pojaté expozice jsou díla sochařů a sochařek (Jakub Flejšar, Karel Nepraš, Zdeněk Němeček, Paulina Skavová, Čestmír Suška, Vratislav Karel Novák) a tvůrců instalací (Jiří Černický, Jiří David, Krištof Kintera, Filip a Lukáš Houdkovi, Jan Stolín) v turbínové hale. Mezi malíři a malířkami najdeme například Alenu Anderlovou, Františka Mertla ve světě známého jako FRANTA, Ondřeje Kohouta, Michaela Rittsteina, Petra Písaříka, Natálii Roučkovou, Karla Štědrého, Jakuba Špaňhela nebo Lubomíra Typlta.
Nejisté situace navazují na projekt Pět nejistých situací z roku 2022 a Dvě nejisté situace z roku 2023 a představují různé přístupy k interakci sluchového a zrakového vnímání. Díla ze sbírek Galerie hlavního města Prahy slouží jako základ pro nové kompozice současných skladatelů, které potom novým způsobem „nasvěcují“ časové vnímání výtvarného díla. Ve výstavních prostorách Zámku Troja bude představen výběr děl ze sbírek GHMP a na ně reagující nové hudební kompozice ve formě nahrávek skladeb a výběr jejich partitur. Skladby pod uměleckým vedením Iana Mikysky interpretuje soubor Prague Quiet Music Collective. Všechny zazní v rámci celoročního doprovodného programu (setkání s hudebníky, koncerty v hlavním sále Zámku, hudební workshopy a další).
Lucia Moholy: Exposures je první ucelenou prezentací tvorby spisovatelky a fotografky pražského původu Lucie Moholy (1894–1989). Výstava čerpá z nově objevených sbírek a archivních dokumentů a představuje celou šíři jejích spisů a fotografií od 10. do 70. let 20. století. Zaměřuje se především na její začátky v Československu a Německu, na rozsáhlou portrétní tvorbu i její zapojení do raných forem informační vědy včetně mikrofilmu v Anglii a Turecku. Výstava mapuje také její působení v uměleckých kruzích v Curychu, kde prožila posledních třicet let svého života.Nedílnou součástí kurátorské strategie výstavy jsou taktéž fotografie a videoinstalace umělce Jana Tichého, které jsou v dialogu s některými absencemi v díle Lucie Moholy.
Výstava houellebecq! Adama Štecha není poctou francouzskému spisovateli Michelu Houellebecquovi ani ilustrací jeho děl.
Nová stálá expozice Galerie Středočeského kraje naváže svým konceptem na úspěšný projekt Stavy mysli, oceněný v roce 2016 národní cenou Gloria musaealis. Příběhem, který tentokrát jako červená nit spojuje vybrané exponáty a provede návštěvníky LABYRINTEM (jak se nová expozice jmenuje), je cesta hrdiny. Námět je volně inspirován výsledky srovnávacího studia amerického religionisty a etnologa Josepha Campbella, který zkoumal společné základy mýtů, bájí i náboženských nauk. Expozice koncipovaná na základě archetypálního příběhu nabídne poutníkovi – návštěvníkovi setkání s různými podobami poznání, sebepoznání, reflexe či identifikace skrze setkání s jedinečnými uměleckými díly. Výběr děl ze sbírek GASK zahrnuje všechny způsoby uměleckého vyjádření od klasické malby po nová média; významná role patří dílům, která do sbírek galerie přibyla v posledních dvou desetiletích a nyní se poprvé představují v bezprostředním dialogu s díly ze stávajícího sbírkového fondu. Tento výjimečný galerijní počin vznikl jako výsledek úzké spolupráce kurátorského a lektorského týmu GASK.
Ideově sochařský projekt Cesta, ve kterém mladý umělec František Bílek (1872–1941) reagoval na inspiraci a zkušenosti ze svého studijního pobytu v Paříži z počátku devadesátých let patří, vedle tématu Krista, k nejzajímavějším konceptům jeho rané mystické tvorby. Názorně odráží Bílkovu osobitou interpretací křesťanství, která nám otevírá složitý prostor úvah o smyslu lidské existence a její sounáležitosti s věčným koloběhem universa. Inspiraci esoterickou a tehdy populární filozofií Édouarda Schurého (Velcí zasvěcenci / Les Grands Initiés) převedl Bílek do vlastní monumentální epopeje pozemské duchovní pouti lidstva dějinami za spásou. Začíná prvotním pádem na zem, od Povětroně, Adama a Evy až k tajemným zasvěcencům a prvním učedníkům Krista. Z celého cyklu Bílek realizoval pouze sochu Mojžíše (1905) a o mnoho let později sousoší Adama a Evy (1921). Některé z dalších zůstaly pouze v sochařských skicách, největší z nich jsou Povětroň (1903) a Tanec kolem zlatého telete (1903). Cesta vyšla ještě jako soubor grafik v roce 1909 a spolu se Stavbou budoucího chrámu v nás, publikovanou o rok dříve, je Bílkovým nejdůležitějším knižním projektem tohoto období.
Výstava představuje fotograficko-reportážní tvorbu Jarmily Štukové v rozsáhlejším tematickém kontextu. Propojuje šest regionů Afriky, jižní Asie a Blízkého východu se severní částí planety Země a vybízí k překlenutí pomyslných příkopů mezi „námi“ z bohaté části světa a „jimi“ z nestabilního zbytku. Nevšední prostor Artia nabízí nové pohledy, nečekaná spojení a možná východiska zdokumentovaných témat. Vybrané okruhy přímo popisují geografické lokality, ale i globální environmentální poměry, sociálně-psychologické aspekty společnosti, ale zejména bezpečnost našich životů a vyhlídky žití dalších generací. Většina z příběhů je nám mentálně i distančně vzdálená, avšak přesto se nás týká a rozhodně dotýká. Díky pouhým střípkům z médií jsou naše názory mnohdy zkreslené či stereotypní. Výstava proto nabízí poznání témat a lokalit objektivně, v souvislostech a doslova z různých úhlů pohledu. “Zájem materiálně i bezpečnostně zajištěného Západu, z planetárního pohledu spíše globálního severu, o stav méně bohatých regionů s nástupem nových zodpovědných generací v posledních dvou dekádách narostl. Nicméně termín “třetí svět” zavedený v době studené války však nadále ilustruje postmoderní paternalismus „nás“ z bohaté části světa vůči „nim“ z nestabilního zbytku, kulhajícího v dalekém závěsu na cestě k modernitě,” vysvětluje téma výstavy fotoreportérka Jarmila Štuková. Výtvarné zpracování výstavy akcentuje ústřední myšlenku, která spočívá ve zhmotnění pomyslného vztahu mezi námi a “těmi druhými”, jejichž životy jsou zachyceny na fotografiích. “Výstavní projekt představuje fotografii a reportážní a dokumentární tvorbu Jarmily v neotřelém scénografickém zpracování inspirovaném nejen narativem celé výstavy, ale také specifickou architekturou Artia a budov na Bořislavce. Textové zpracování příběhů, kterého se zhostil novinář Jakub Szántó, věříme pomůže návštěvníkům výstavy vstřebat nelehké situace, které skrze fotografie představujeme,” upřesňuje záměr výstavy kurátorka Alžběta Krajčíková. Výstava je otevřena od 7. 6. do 22. 10. 2024 od pondělí do pátku vyjma středy od 8 do 21 hodin, o víkendech pak od 9 do 21 hodin. Vstupné je zdarma.
Výstava s názvem Odlesky Záznamů představuje do 13. listopadu 2024 tvorbu Adély Kostkanové. Pražská rodačka reflektuje v nejnovějších dílech proces osobní integrace do zdánlivě popisných záznamů míst. „Představuji plátna, která slouží pouze jako skici pro díla na pomezí malby a reliéfu. Pro mě je důležité, že médium malby může sloužit jako součást celku, který se vyvíjí v přítomné zkušenosti,“ vysvětlila Adéla Kostkanová, která studovala na Akademii výtvarných umění v Praze. Otevřeno každý den 13-19h.
TRNKOVA ZAHRADA 2 - aneb originální kybernetoskop, to je - velkokapacitní audiovizuální stroj na zábavu, legraci a půvabné nesmysly ve sklepení zámku. V jeho útrobách čeká malého (i velkého) návštěvníka řada neobyčejných atrakcí a překvapivých setkání, které pro ně připravili pokračovatelé Trnkova odkazu – Jan a Matyáš Trnkovi!
Přijďte se podívat, jak vznikal nový český animovaný film režisérky a výtvarnice Kristiny Dufkové. Až do konce tohoto roku je možné vidět v prostorách zámku výstavu dekorací a loutek, se kterými byl film vytvářen.
Galerie Rudolfinum přináší projekt silného tvůrčího sdílení mezi britským umělcem Antonym Gormleym a českou architektkou a autorkou poetických textů Pavlou Melkovou. Gormley i Melková se snaží zintenzivnit naše smyslové vnímání míst, která obýváme, a prohloubit naši reflexi způsobů, jakými vyplňujeme prostor a jak reagujeme na objekty kolem nás. Gormleyho sugestivní prostorové instalace a sochy jsou rámovány jeho kresbami a pohlcujícími obrazy vnímání prostředí, které ve svých poetických textech vytváří Melková. Jejich díla tak společně mapují a aktivují vnitřní, percepční a architektonické prostory.
„NIKDY NEJSI SÁM“ je název výstavy obrazů malíře Romana Franty (1962), kterou připravil na září 2024 pro galerii Vltavín v Praze. Název odkazuje nejen na výbor z poezie Josefa Kainara „Nikdy nejsem sám“, ale obrací se především ke knihám jako jedinečným objektům a společníkům člověka, které ho provázejí nejrůznějšími životními fázemi a situacemi. Knihy Romana Frantu přitahují jako estetické a umělecké objekty, jako nositelé nových obsahů a myšlenek i jako možné fiktivní světy a poetické znaky, s nimiž usouvztažňujeme naše životy a do nichž projektujeme zážitky. Tento zájem vedl autora v roce 2019 k vydání vlastní autorské knihy RAT ART a v posledních letech také k tomu, že se jeho tvorba překlenula od malby portrétů a fiktivních hlav k samotnému myšlení a uvažování člověka, zhmotněného v médiu knihy.
Výstava Melancholie vnějších mezí poprvé celistvě představuje rozsáhlý soubor maleb Josefa Bolfa, které vznikaly v průběhu posledních více než deseti let.
Výstava Tereza a Giardino Terezy Brichtové představí malířskou tvorbu mikulovské rodačky, která absolvovala Ateliér konceptuálních a intermediálních tendencí u prof. Adély Matasové na UMPRUM v Praze. Soubor vystavených velkoformátových akvarelů se pojí s devítiměsíčním konceptem, v jehož průběhu autorka vytváří úplně novou zahradu, tak aby splňovala aspekty užitku, trvanlivosti a krásy. Tato zahrada nebude botanická, ale metaforická, pracující se vzpomínkami a symboly. Tereza a Giardino je tak uměleckou paralelou vnitřní krajiny umělkyně. Kurátorkami výstavy jsou Veronika Marešová a Marcela Straková.
Výstava Muž v pozadí 2012–2015 se ohlíží za dobou, do níž se česko-francouzská malířka Marta Morice zcela ponořila, aby odtud vyzvedla a do comicsové podoby převedla výjimečný příběh svého prastrýce dr. Miroslava Polreicha. Spolu s ilustracemi comicsu Rozvědčík výstava představí i autorčinu volnou tvorbu, konkrétně velkoformátové akvarely vznikající ve stejném časovém období jako comics. Kurátorka výstavy je Veronika Marešová.
Instalace ve Studiu Bubec je vzájemný dialog umělců Josefíny Jonášové a Štěpána Jílka. Je to rozkročení mezi sochařsky-figurálním přístupem Josefíny a komiksově samorostovým přístupem Štěpána.
Výstava prezentuje skupinu umělců, vycházející ve své tvorbě z geometrických a fyzikálních řádů, konstruktivistických tendencí v českém umění a využívající světlo jako techniku, význam, či symbol. Skrze vysoce exaktní technologické aparáty, matematické algoritmy, počítačové kódy a mechanismy, přinášejí čistou poetickou formuli o dobré povaze světa. Autoři: Lukáš Dřevjaný, Pavel Holeček, Pavel Korbička, Richard Loskot, Ivo Louda, Jan Poš, Petr Pufler, Michal Pustějovský, Tereza Severová, Jiří Suchánek, Karim Tarakji
Museum Kampa, founded by the Jan and Meda Mládek Foundation, established in turn by the Czech- American art collector and benefactor Meda Mládek (b. 1919), is one of the most popular galleries in Prague. This is in part thanks to the extensive collection created by Mr. and Mrs. Mládek. Works by two important authors of Czech origin, František Kupka and Otto Gutfreund, form the most important elements of Museum Kampa’s collection – Meda Mládek presented both authors in exhibitions mainly in the United States, by which she endeavoured to increase awareness of these two great artists and of Czech modern art overall.
Letošní sympozium propojuje české a nizozemské umělce. Hlavním tématem, které probublává prací řady z nich, je vztah k prostoru a času, jak je vnímáme a jak s nimi zacházíme. Může to být i vztah k historii místa nebo ke krajině a kolektivní paměti. Nechybí lidské postavy, explozivní barvy, následování intuice ani promyšlené konstrukce.Vybraní umělci: Lenneke van der Goot, Marie Reintjes, Kevin Bauer, Thom van Rijckevorsel, Pavel Dušek, Jakub Hubálek, Roel van der Linden
Umělecké reakce na motiv pravděpodobně nejstaršího dochovaného textu Franze Kafky z roku 1904 představí více než dvě desítky výtvarníků, mezi nimiž jsou Veronika Bromová, Jiří David, Milena Dopitová, Roman Franta, Kurt Gebauer, Aleš Hnízdil, Ivan Kafka, Vladimír Kokolia, Jiří Kovanda, Karel Nepraš, Jan Šerých, Jiří Votruba nebo skupina Rafani či Jasanský Polák. A k nim se také připojí studenti FUA TU v Liberci.
Výstava využívá nalezené materiály na české sociální síti pro sdílení fotografií rajce. net jako výzkumný, stavební materiál. Jako pozorovatelky autorky balancují na hraně dětské hravosti a vážnosti a hledají souvislosti s vlastní uměleckou praxí.
Výstava Panini Pressed (The Life and Death of Deny Braun) – Denis Baštuga prostřednictvím této výstavy zkoumá, jak se mísí naše evoluční dědictví s moderními výzvami, a jak jsme všichni do jisté míry „Panini Pressed“ (terminologie TikToku), v tomto složitém a neustále se měnícím světě.
Bruce Weber je známý především svými fotografickými sériemi pro módní časopisy, jako jsou Vogue, GQ, W Magazine, The Interview nebo Vanity Fair, a spoluprací s předními značka-mi jako Calvin Klein nebo Ralph Lauren. Jeho fotografie často zachycují mladé ženy a muže ve sportovních, odvážných a intimních momentech. Výstava v Domě U Kamenného zvonu (GHMP) bude vedle módní fotografie ve stejné míře akcentovat také jeho portrétní, reportážní a krajinnou tvorbu stejně jako hudební a módní videoklipy i celovečerní filmy. Weber průběžně fotografuje významné osobnosti z kulturního a politického života, mezi jeho nejslavnější snímky patří například unikátní portréty Nelsona Mandely, Georgie O’Keeffe či Louise Bourgeoise.
Terezie Kusbach Kolářová ve výstavě Kolbenspace na souboru velkoformátových kreseb zachycuje okolí prostoru Pragovka Gallery a prostřednictvím svých děl demonstruje prorůstání přírody, kořenů, které chtějí objekt jakoby pohltit, obejmout. Kurátorkou výstavy je Julie Motička. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Krajiny fyzické i ty metaforické uvnitř nás, strasti i radosti každodenní výjimečnosti v obrazech intermediální umělkyně Rozálie Prokopcové. K vidění v průběhu programu či na vyžádání.
Výstavou Chasing the Hourglass uměleckého dua Vojtěcha Nováka a Eleny Pecenové zakoušíme personu soudobého ornamentálního hermita, který se stal symbolem eskapismu v době průmyslové revoluce. Co dělá hermit dnes? Kurátorem výstavy je Vojtěch Märc. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Výstava zkoumá růst a nerůst očima současného umění. Dialog umělců ze středovýchodní Evropy inspirovaný dílem “De-Kon-Strukcja Krzywej Wieży II [De-konstrukce šikmé věže II]” (1995) legendární polské umělkyně Marie Pinińské-Bereś (1931–1999) zpochybňuje konvence a zdůrazňuje udržitelný přístup k životu a umění. Vystavující umělkyně/umělci: Pavla Bastlová aka TokyoDrift, Csatlós Asztrid, Dominika Dobiášová, Justyna Kabala, Dominik Málek, Matyáš Maláč, Pavla Malinová, Maria Pinińska-Bereś, Kateřina Rafaelová, Karolína Matušková & Lenka Glisníková aka SHOTBY.US, Széll Adam a János Vámos Kurátor: Miloslav Vorlíček Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Possessive Excessive staví na vetchých nožkách kapitalismu s tvářemi manekýna, na hoře těžce recyklovatelných plastů a nákupního dopaminu a na postkomunistické budovatelské vášni ohledně všeho, co nám nechybí v centru ani na periferii. We are open! Kurátorkou výstavy je Miroslava Urbanová. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Za art-designovou značkou PRASKLO stojí Petra Švejdarová a Klára Vaculíková – umělecký tandem, který se na české scéně profiluje od roku 2016. PRASKLO se zabývá tvorbou unikátních váz a objektů z odpadového skla a betonu. Projekt v GASK s názvem Mimo čas je prezentován prostřednictvím zemité site-specific instalace, inspirované nejen přírodou, ale též architektonickým brutalismem. Mimo čas navrací užitnou i estetickou funkci vyřazeným skleněným předmětům, které v dialogu s opracovaným betonem dostávají novou příležitost. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Kryštof Netolický reprezentuje mladou brněnskou výtvarnou scénu. Dlouhodobě pracuje na sérii muralů, obrazů a kreseb s výjevy z bláznivého světa plného různých bytostí a zvířat. GASK představí jeho malbu, která vychází z graffiti a komiksu.
Již 13.ročník projektu k prodloužení turistické sezóny. Po celý rok může vandrovník získávat čtyři razítka s připsáním data návštěvy na sběratelský 4 pohled, který se nakonec stane výherním losem. Na ukončení projektu návštěvníci zamávají z ochozu věže do všech světových stran. Záměrem tohoto výstupu je vytvoření nové české tradice, aby Češi v tento státní svátek kdekoliv na světě vystoupali s českou vlajkou na některou věž či rozhlednu. S vlastním foto snímkem je možné též soutěžit.
Výstavní projekt „I Am Not 1 You Are Not 2“ předkládá v jakémsi kryptickém zaklínadle vztahové pole mezi lidskými a umělými bytostmi. V dnešní dynamické době se tyto fenomény dají pojmout jen částečně. Ke zprostředkování nezprostředkovatelného by mohly dopomoci adekvátní metafory. Proměny sociální, technologické i ekonomické, kterými svět dnes prochází, jsou skutečnou výzvou a zároveň potenciální hrozbou. Umělecký i partnerský tandem Michael Bielicky a Kamila B. Richter se pokusí spolu s diváky tyto novodobé problémy na výstavě nastínit. Překvapivé objevování bude probíhat obousměrně.
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky, která přes půl století přirozeně a živelně mapuje svůj život a blízké okolí.
Jeden z nejvlivnějších umělců své generace a někdejší pedagog na Akademii výtvarných umění v Praze představuje v Kampusu osobitá, v některých případech také dosud neviděná díla, která dávají nahlédnout do jeho unikátního uměleckého stylu.
Site specific výstava Jiřího Petrboka zkoumá nově staré přístupy. Alegorii marnosti polarity světa blahobytu v konzumu, válčení a hledání sebeurčení v tématech přesahujících člověka. Petrbok představí zcela novou sérií prací, které nehledají řešení, ani odpovědi na závažné otázky, pouze parafrázují a odráží nepřetržitou mediální reflexi světa v autorově tvorbě. Vstupné: Zdarma.
Site specific výstava Jiřího Petrboka zkoumá nově staré přístupy. Alegorii marnosti polarity světa blahobytu v konzumu, válčení a hledání sebeurčení v tématech přesahujících člověka. Petrbok představí zcela novou sérií prací, které nehledají řešení, ani odpovědi na závažné otázky, pouze parafrázují a odráží nepřetržitou mediální reflexi světa v autorově tvorbě. Vstupné: Zdarma.
Jak zpřístupnit živé umění pro rodiče malých dětí? Tři dny věnované Parent-Friendly Culture, našim zkušenostem, poznatkům i inspiracím. Veškerý program se z důvodů plánované rekonstrukce Studia ALTA uskuteční v komunitním a kulturním centru Žižkostel. Během celého trvání Symposia nabízíme možnost bezplatného hlídání dětí.
Jeden z nejvlivnějších umělců své generace a někdejší pedagog na Akademii výtvarných umění v Praze představuje v Kampusu osobitá, v některých případech také dosud neviděná díla, která dávají nahlédnout do jeho unikátního uměleckého stylu.
Výstava 1 + 1 = 1 propojuje vizuální světy dvou generačně vzdálených autorek, Adrieny Šimotové a Adély Součkové. Obě vycházejí z citlivého média kresby a obě zpřítomňují čas jako stopy fyzické a psychické transformace, v níž se však projevují konstanty lidského vědomí napříč časem. Název výstavy odkazuje na metaforickou řeč a „jinou logiku“ matematiky, v níž je pomyslným výsledkem součet komplementarity odlišných autorských přístupů (1 + 1). Ty tvoří nový, jediný celek (= 1), v němž ožívá mnohovrstevnatost lidské bytosti v jejím bohatství, plnosti a rozvojové potencionalitě. Nejsou staré a nové časy, jsou pouze časy, které se – jinak – převrstvují a opakují, aby vydaly svá tajemství.
Premiérově se představí 11 filmů, součástí bude i 19. září do kin vstupující Chlupatá rodinka. Festivalové centrum bude opět v pražském kině Edison Filmhub, které pohostí i drtivou většinu doprovodného programu. Ústřední vizuál přehlídky čerpá z mexického filmu V kuchyni, který je jedním z headlinerů.
I letos zavede Designblok návštěvníky na mimořádná místa po Praze. Festival se vrací na Pražský hrad, který se těšil v rámci loňského ročníku mimořádné odezvě, a již tradičně nabídne výstavní prostory také Uměleckoprůmyslové museum v Praze, které se promění ve výstavní dům MLÁDÍ. Návštěvníci se také poprvé v rámci Designbloku podívají do hlavní historické budovy Muzea města Prahy, která nedávno prošla citlivou rekonstrukcí.
19:00 Jaké jsou možnosti výkladu snů? Představíme si Freudův výklad snů hlavní postavy novely Gradiva W. Jensena a následně vyložíme sny zájemcům z řad účastnictva. Večerem provází Jan Puc a Matyáš Starý, autoři projektu Skupinový výklad snů. Na setkání si přineste nějaký váš sen, který vás zajímá, dráždí či přitahuje a který byste byli ochotni sdílet ve skupině. Znalost Jensenovy novely není nutná, ale je vítaná. Vstup: Zdarma.
16:00/KINO ART – Tizian – říše barev 18:00/BE2CAN 2024 – Teorie všeho (Die Theorie von Allem, 2023) 20:00/BE2CAN 2024 – Semínko posvátného fíkovníku (Daneh Anjeer Moghadas, 2024)
19:30 Co přineslo 20. století do literatury pro klavír? A jak tento vývoj ovlivnil klavírní umění našeho století? Odpovědi hledejte na recitálu předního českého klavíristy a skladatele Marka Keprta, který v programu kombinuje spektralisty, ruskou avantgardu, ale i vlastní kompozice. Koncert probíhá v rámci cyklu Nová hudba v Atriu Žižkov.
19:00, Černá severská komedie o střetu dobra a zla. Teprve se uvidí, zda převychová farář neonacistu, nebo neonacista faráře. Faráři Ivanovi přibude k alkoholikovi a teroristovi do opatrování další hříšník – neonacista Adam. Ten však brzy odhalí, že v mikrosvětě fary vládnou dosti podivná pravidla. A rozhodne se to změnit. Adam chce všemožnými prostředky donutit Ivana, aby přiznal, že svět není zdaleka tak dobrý, jak farář tvrdí. A že ten, kdo ho zkouší, není Satan, ale Bůh sám.
16h30
13:30 Caligula: The Ultimate Cut 17:00 Kočičí odysea 19:00 Dahomey (v rámci festivalu proběhne coby součást pravidelného cyklu "Čtvrtá vlna Terezy Domínové" + Q&A Vjera Borozan & Lucie Česálková) 21:30 Megalopolis
17:30 Společná pravidelná akce žižkovských a karlínských galerií současného umění, které každý první čtvrtek v měsíci uvádí během prodloužené otevírací doby komentované prohlídky, autorská čtení, performance, přednášky a vernisáže. Výstavu Tělo v těle v Galerii Atrium Žižkov můžete tento den navštívit až do 20.30.
20:00 Přelom září a října neznamená jen návrat do klubů, ale také v mnoha případech návrat do školních lavic a kateder. Náš první event druhé sezony povětšinou beznadějně vyprodané United Klubovny jsme se rozhodli věnovat především všem středoškolákům a vysokoškolákům, a to nejenom v davu, ale také na samotném pódiu. Během eventu Back to High School se v průběhu večera dočkáte tří výrazných nadžánrových příslibů na pomezí kytarovek, pop rocku a rapu. A kde jinde, než v Klubu FAMU, kde studentští interpreti dostávají dlouhodobě prostor.
19:00 Kampus Hybernská představí jednu z nejvýraznějších kapel české alternativní kytarové hudby – duo Tomáš Palucha. Sekundovat mu budou mladé znojemské punk pušky Chora Sfakion a mág pohlcujícího zvuku Obelisk of Light.
19:30h
19:30 Až na věky, režie: Lilja Ingolfsdottir
22:00 - house a techno na pravidelné Djské akci
19:30 hod - Fascinující cesta pohybovým divadlem a mezilidskou komunikací.
19:30h
19:30 Autorská kabaretní inscenace ověnčená cenami na téma sporu o osobnost právníka a především prezidenta Emila Háchy.
18:00 vernisáž výstavy
20h
20 h - Adam Ben Ezra ft. Michael Olivera (original music)
09:30 Velká fotbalová pohádka, 18:00 Karkulko, neboj se!/VEŘEJNÁ GENERÁLKA
Výstava výtvarných děl vytvořených českými i slovenskými umělci jako pocta k 20. výročí odchodu této velké umělkyně. Uvidíte díla cca padesáti českých i slovenských umělců, jmenujme například: M. Pošvic, J. Tichý, B. Jirků, J. Čutek, I. Piačka, R. Brichcín, B. Eliáš ml., M. Jiránek, R. Augustin, L. Suchan, M. Halva a mnoho dalších. V souvislosti s výstavou se bude konat na Novoměstské radnici i stejnojmenný koncert.
16:30 Céčko: Zápisník alkoholičky 16:40 Ještě nejsem, kým chci být 16:50 Vlny / Waves (English friendly) 18:30 Vlny / Waves (English friendly) 19:20 Až na věky 21:00 Joker: Folie à Deux (English friendly) 21:20 Amerikánka / Girl America (English friendly) 21:45 Céčko: Hypnóza
19h
18:00 První komentovaná prohlídka za účasti umělkyně Adély Součkové a kurátora Petr Vaňouse.
19:30 - Představení na motivy různých povídek Ladislava Klímy. Groteska s prvky hororu, o čisté lásce a čisté nenávisti. Loutky zahrají o tom, že bolest stává se rozkoší a rozkoš bolestí.
Průkopníci Instantní kompozice 3000 Revolutions neboli 3000 otáček Vás zvou na své nejnovější improvizované participativní představení VOR, kde diváci spoluvytváří hudební zvukové prostředí společně s performery, již tancem svých těl tvoří živé obrazové kompozice.
~pohyb vln bez konce a začátku tam a zpět~
VOR je nejnovějším participativním projektem improvizovaného představení propojeného s živou hudbou. Hudebník a diváci společně vytváří zvukové hudební prostředí. V něm proudí imaginovaný tok obrazů, který inspiruje performery k tanečně divadelnímu ztvárnění a citlivě provokuje diváky k odvaze se v pohybovém vyjádření připojit.
Umělecký kolektiv 3000 otáček (3000 Revolutions) je uskupením performerů - improvizátorů, intenzivně společně tvořících od roku 2023. Projekty kolektivu jsou založené na umění improvizace (instantní kompozice), využívající jako primární komunikační a umělecký vyjadřovací prostředek lidské tělo, jeho pohyb, hlas, výraz a tvar. Tvorba kolektivu zahrnuje inspiraci specifiky konkrétního prostoru, kde tanečně-divadelní improvizační performance vzniká (divadelní i nedivadelní prostor, interiér, exteriér) a vzniká vždy z neopakovatelnosti přítomného okamžiku. Komunikuje s divákem ze své podstaty. Uskupení tvoří umělci: Dominika Hornerová, Anna Pecinová, Markéta Pucová, Mariana Senft, Erika Hajzoková, Petr Hudeček, Martin Janoušek, Jan Vodička.
Hudební doprovod: Michal Jambor Afterparty: DJ Juan Agua
Performance proběhne v Holešovické tržnici u dřevěné skulptury Karlínského voru poblíž Jatek 78 a Alzy.
Vstupné free/dobrovolné, případně můžete přispět na pomoc lidem postiženým povodněmi Akce proběhne ve spolupráci s Holešovickou tržnicí, Galerií hlavního města Prahy a Uměním pro město
(např. zde https://donio.cz/.../23787-pomoc-lidem-postizenym...)