V roce 2024 uplyne 250 let od přijetí Všeobecného školního řádu a 155 let od přijetí školského zákona, který definitivně zavedl povinnou školní docházku. Výstava Ruce za zády a ticho je uměleckou reflexí přizvaných umělců – Hynka Alta, Jiřího Kovandy, Jaro Vargy, Jana Zdvořáka a Kolektivu Prádelna – na vývoj a podoby českého školství.
Výstava Dangerous Love pojednává o lásce očima žen. Dvacetčtyři umělkyň představí jejich díla v Museu Montanelli od 18. 10. 2023. Neboť ani jejich profese není imunní vůči hořícím či zlomeným srdcím. Láska opájí, inspiruje, povznáší, utěšuje, trápí i zraňuje. Na výstavě jsou k vidění obrazy, fotografie, videoinstalace, objekty a artefakty.
Unikátní výstava originálních vozidel agenta 007 dorazila do Prahy. Až do konce března ji můžete navštívit v Křižíkových pavilonech na Výstavišti.
Boj o dostupné bydlení se stupňuje ve všech patrech společnosti. Nedostupnost se už dávno netýká jen domácností žijících na hranici chudoby a právě rostoucí náklady se stávají základem iniciativ, akcí a demonstrací, které volají po svém základním právu.
Legendární pražské Rock Café slaví 33 let! Historie tohoto kultovního klubu sahá téměř až k sametové revoluci, krátce po ní se zde totiž uskutečnily první akce. Za více než tři dekády se klub stal epicentrem pražského kulturního dění a stál u zroda mnoha hvězd. Rock Café se stalo také symbolem svobody a kreativity a hostilo nespočet domácích i zahraničních umělců. Součástí oslav Kristových let je také výstava, která nabízí unikátní pohled na vývoj klubu od jeho počátků přes 90. léta, až po současnost. Návštěvníci mají možnost prozkoumat bohatou sbírku historických letáků, plakátů a zine programů, které dokumentují různé kulturní události a významné momenty klubu. Zvláštní pozornost je věnována vztahu mezi klubem a Václavem Havlem, bývalým prezidentem České republiky. Výstava také zahrnuje působivé vizuální materiály týkající se architektury a rekonstrukcí, které ukazují, jak se klub vyvíjel v průběhu let. Velmi důležitým momentem v historii klubu byla demonstrace a boj za zachování Rock Café, kdy klubu hrozilo jeho uzavření.
Krajina mechu, rzi a motorů. Země zaslíbená romantikům se zálibou ve strojích a mechanismech. Roboti, paroboti, alfadaňci, raketové motory a mýtické potvory, biologické a industriální „cosi“ prorůstá od přízemí až po půdu. Podivné boudy a sanatoria, hyperrealistické malby, herní doupata, uzdravená postapokalyptická příroda. Naleznete v domě, před kterým parkuje Pokleslý Atraktor.
Výstava představí kurátorský výběr z nejmladší ženské malby a sochy orientované na figuru a figuraci. Název výstavy O TOBĚ postihuje narativy zaměřené na sebereflexi a introspekci, které lze sdílet. Každé JÁ se tu proměňuje v TY. Umění zde zrcadlí svět, v němž společně žijeme a jehož každodennost a banalita je výzvou k jejich překonávání. Kurátory výstavy jsou Petr Vaňous a Veronika Marešová (GASK).
Zcela příznačně je výstava nazvaná Mlčení zasazena právě do barokního prostoru někdejší jezuitské koleje: její autor Jiří Straka, performer, sinolog a malíř inspirovaný kaligrafií, akcentuje na svých obrazech střet kultur, konkrétně vstup katolicismu do cizorodého prostředí, tj. do Číny a Japonska v 17. století. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstavní projekt zaměřený na reflexi díla a poetiky Franze Kafky v současném výtvarném umění.
Výstava First Principles v Pragovka Gallery představí tvorbu Karímy Al-Mukhtarové především z období posledního roku. Autorka rozvíjí osobitý autentický vizuální jazyk, který rezonuje v tektonice a energii materiálů. Autorka specificky kombinuje nazírání na filozofii každodennosti a bytostnou potřebu výtvarného projevu. Ve výsledku tak vytváří pozoruhodná díla, která jako by mimoděk zrcadlila otázky vztahující se k vlastnímu smyslu, identitě, tradici nebo řemeslu. Kurátorem výstavy je Jan Kudrna. Otevírací doba galerie út–pá 13–19, so–ne 10–18
Dystopie nebo blízká budoucnost? Co kdybyste se dalšího dne probudili z nepokojných snů, a shledali, že jste se v posteli proměnili v jakýsi exotický hmyz, který skrze jinou funkčnost těla, nemůžete zatím ovládat ani definovat. Vidíte však spoustu změn a pouze, co zůstalo možná zastaralé, jsou Vaše myšlenky o Vás. Výstava Tiny Hrevušové demonstruje podobenství o civilizaci, která se snažila navázat na opomíjené senzuální podstaty – emoce. Postupné vylupování a stávání se v prostoru výstavy, přináší procesuální moment z jedné performanci, která bude prezentována jako jednotlivý event. Kurátorkou výstavy je Tea Záchová. Otevírací doba galerie út–pá 13–19, so–ne 10–18
Jeden z nejvlivnějších českých umělců a pedagogů posledních třiceti let představí v hlavní galerii MeetFactory kompletně novou sérii prací s názvem Vláčná kůže. Vladimír Skrepl (*1955) se po studiích dějin umění a etnografie na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Brně v 80. letech 20. století stal jedním z nejprogresivnějších kurátorů Galerie hlavního města Prahy. Bez tradičního uměleckého vzdělání se pak jako autor účastnil řady klíčových výstav 90. let, např. Česká Abstra(H)ce (1996), To, co zbývá (1993), Zkušební provoz (1995), Snížený rozpočet (1997), či výstav v galeriích Béhémot a MXM. Mezi lety 1994 a 2022 pak vedl ateliér Malířství II. na Akademii výtvarných umění v Praze, kde u něj studovaly některé ze zásadních uměleckých osobností následujících let. Jeho tvorba, rozkročená od malby po instalace, je charakteristická drsnou expresí, karikaturní deformací a zapojením hrubé gestické malby. Tvorba Vladimíra Skrepla se vymyká jakémukoliv programu a s brutalitou a ironií odporuje veškeré konformitě v umění.
Výstava Stále v pohybu Vratislava Karla Nováka pomyslně začala již v prosinci, kdy byl veřejnosti představen kinetický objekt Planety – Kruhy, který je umístěn v galerijních zahradách v rámci venkovní expozice GASK pod širým nebem. V únoru 2024 bude pak v prostoru tří výstavních sálů představen výběr z díla, jenž zahrnuje kinetické a interaktivní sochařské objekty a šperky. Kurátorkami výstavy jsou Kateřina Nora Nováková a Ludmila Šikolová spolu s kurátory GASK Vandou Skálovou a Richardem Drurym.
Martina Skala je v Čechách známá především jako autorka a ilustrátorka dětských knih. Výstava představí její originální kresby pro dětské knihy i volnou tvorbu, které společně mapují cesty napříč kulturními světy, jimiž sama prošla, od Malé Strany až po indiánské vesnice. Kurátorkou výstavy je Adriana Primusová.
Interaktivní světelná expozice z dílny DEPO2015 provede malé i velké dobrodruhy netradičně pojatým světem písma, jeho historií, základy typografie, ale i šifer a komunikace obecně.
Alžběta Kumstátová má za sebou několik sochařských realizací pro městský veřejný prostor. V době covidového bezčasí se začala zabývat malbou. Že nešlo o slepou uličku, dokazuje výstava v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem. V závěsném obraze autorka našla ideální médium pro reflexi svého prožívání krajiny.
David Možný ve svých instalacích s vizualitou všednosti, kterou do krajnosti transformuje. Zajímají „neprostory“ urbánního světa, třeba letištní hala nebo kancelářský open space. Rád popírá zemskou přitažlivost. Od těchto inspirací se odvíjí i koncepce výstavy v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem.
Společná výstava tří plzeňských středních uměleckých školv rámci které se představí práce žáků SUŠ Zámeček, SOŠOUUD Nerudovky a ISSŽ - Škroupovky. Vernisáž 28.2. 2024 od 17h v Tržnici.
Jan Svoboda (1955) vystudoval český jazyk a výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Ve své rané tvorbě se věnoval především krajinné malbě: prostřednictvím obrazů zkoumal kvalitu a kvantitu barvy. Od devadesátých let se vedle malování věnoval i konceptuálním projektům a otevřel svůj dlouhodobý koncept Světlo, Prostor, Čas.
Objevte nečekaně pestrý svět zvířat a rostlin řeky Vltavy. Proniknete do méně známých koutů této vodní říše a seznámíte s jejími obyvateli. To vše zábavnou interaktivní formou. Ve výstavě si můžete zarybařit, prozkoumat obsah tajemných šuplíků nebo odhalit překvapivé informace v super detektivní hře. Na své si tu přijdou úplně všichni. Srozumitelnou formou sdělená problematika je doplněna o řadu zajímavých exponátů z muzejních sbírek, které dokumentují život kolem naší nejdelší řeky. Nenechte si ujít tuto fascinující výstavu, která vám ukáže Vltavu z úplně nové perspektivy!
Račte vstoupit do světa her, nikdy nekončící zábavy a fantazie bez hranic. Kočovná herna Sládkovna je na půdě roztockého zámku otevřená až do 28. dubna 2024. Krásně výtvarně zpracované a do posledního detailu promyšlené mechanické hračky z autorské dílny manželů Sládkových evokují atmosféru starých poutí a baví všechny bez rozdílu věku. Zabojujte o srdce hospodské, nachytejte pár vajíček, zatančete si valčík skrz parčík, vylovte ze dna moře perly a protáhněte se kolem obří krakatice, sehrajte férovej zápas s místním mančaftem a bezpečně proplujte Bermudským trojúhelníkem. To a mnohem více můžete zažít během jedné hodiny. Jen pozor, kapacita herny je omezená a nejlepší je vždy koupit lístek předem na webu muzea.
Práce Tomáše Lorence je charakteristická jeho filmovým enthusiasmem a bohatou fantasii. Tato výbušná kombinace vede k hravým barevným impresím vyvolaným přesmyčkami a řečnickými obraty. Význam těchto obrázků je pevně zaklíčován v jednoduchých kompozicích vytvářených v počítačových programech, jež nejsou určeny k vizuální tvorbě. Plocha a linka je tak zkreslena na minimum. Divák si tak musí význam objevit, či vyložit sám. Některé z formátů jasně odkazují k filmovým scénám, jiné pracují s nepatrným humorem, který není na první pohled vždy jasný; vždy je však přítomný.
Barotrauma je fyzické poškození tkání způsobené rozdílem tlaků mezi tělesnými dutinami a okolním prostředím. Nerovnováha tlaků způsobuje rozklad. Čas a tlak jsou hlavní činitelé těchto dějů. Pavel Tichoň formou mentálního potápěče zpracovává metaforicky v intermediální rovině osobní zkušenosti z minulého roku svého bytí, přičemž se za každou cenu snaží zachovat tvar.
Barevné sochařské dílo A. Koláčkové bylo na nádvoří nainstalováno v souvislosti s mezinárodním sochařským festivalem Sculpture Line již v roce 2020 a zůstává na Novoměstské radnici umístěno dlouhodobě. Socha je zhotovena z vysokopálené šamotové hlíny, jde o lavičku v podobě stylizované ženy, které se můžete uvelebit v náručí s knížkou, nebo usednout tváří v tvář blízké osobě v důvěrném hovoru.
Kamila Ženatá vyzvala osm umělkyň a jejich dcery ke generačnímu dialogu, který zkoumá emoční odkaz jejich rodů. A.1 HYB4 Galerie se proměnila v byt rozdělený do několika pokojů – a v každém z nich se odehrává příběh, který vytvořila „rodinná sestava“ autorek.
Autorská adjustace, tedy příprava uměleckého díla k vystavení samotným tvůrcem, je často na okraji divákovy pozornosti a stejně tak je marginalizována v dějinách umění. Výstava IN MARGINE upozorňuje na umělecké zpracovaní rámů, soklů nebo i vitrín.Výstavní projekt se zápůjčkami z českých i světových institucí a soukromých sbírek kombinuje díla současných autorů s díly vytvořenými především v druhé polovině minulého století. Nechybí však ani ukázka ikonických děl z přelomu 19. a 20. století, která jsou opět aktuální a nadčasová.
V letošním jubilejním roce představí GASK veřejnosti celoživotní dílo světově proslulého umělce Jana Švankmajera a jeho manželky Evy. Navazuje tak na koncepční linii projektů věnovaných velkým osobnostem českého animovaného filmu, které se v posledních letech uskutečnily v GASK (Aurel Klimt, Jiří Trnka). Výstava DISEGNO INTERNO, která se koná v roce 90. narozenin Jana Švankmajera, představí všechny tvůrčí oblasti, do kterých tento český surrealista zasáhl – jsou to koláže, grafika, objekty, knižní ilustrace, medijní kresby, taktilní experimenty, sběratelství a samozřejmě film. Důležitou součástí expozice bude také prezentace malířského díla autorovy manželky Evy Švankmajerové. Výstavu doprovodí série přednášek, filmových projekcí a komentovaných prohlídek. Lektorské centrum GASK nabídne programy pro školy, animační workshopy a výtvarné dílny pro rodiny s dětmi.
Koncept výstavy Limity lidských emocí vznikl 24. února 2022 na rezidenci ve městě Loupian v jižní Francii. Samotné datum odkazuje na ruskou invazi na Ukrajině a začátek války. Výstava je připomínkou dvouletého utrpení a poukazuje na to, že válka stále trvá.
Důležité období tvůrčího života Agostina Carracciho bylo spjato s Benátkami, které v 80. letech 16. století několikrát navštívil. V rytinách zhotovených počátkem 80. let podle obrazů Paola Veroneseho a Jacopa Tintoretta dosáhlo jeho grafické dílo plné zralosti. Neméně důležitá byla benátská cesta podniknutá v roce 1588, která dala podnět pro vznik rytin, jež jsou řazeny k vrcholům Agostinova grafického umění. Grafický kabinet Agostino Carracci a Benátky představí návštěvníkům Národní galerie tento počtem nevelký, ale umělecky nesmírně poutavý soubor rytin.
18:00 komentovaná prohlídka
Opuštěná scéna toho, co zbylo a krátký příběh o krajině uložené na půdě. Nostalgie sycená vzpomínkou. Obraz anděla strážného nad postelí, lávka z trouchnivějícího dřeva. Stezka na které musíme odevzdat kontrolu, abychom se bezpečně dostali na druhou stranu.
18:00 Vernisáž výstavy Výstava představuje výběr fotografií, kterými Alexandar Ivanov vzdává hold kráse bulharské přírody a historickým památkám. Na motorovém závěsném kluzáku nalítal stovky kilometrů a více jak pět set letových hodin nad nejrůznějšími kouty Bulharska. Za posledních sedmnáct let se mu podařilo zachytit barvy a odstíny přírody ve všech ročních obdobích, moře, pohoří, thrácké svatyně a další.
18:00 - komentovaná prohlídka s umělcem a kurátorkou