Výstava Dangerous Love pojednává o lásce očima žen. Dvacetčtyři umělkyň představí jejich díla v Museu Montanelli od 18. 10. 2023. Neboť ani jejich profese není imunní vůči hořícím či zlomeným srdcím. Láska opájí, inspiruje, povznáší, utěšuje, trápí i zraňuje. Na výstavě jsou k vidění obrazy, fotografie, videoinstalace, objekty a artefakty.
Výstava Helena Zmatlíková dětem - 100 let oslavuje významné kulaté výročí narození nejznámější české ilustrátorky dětské literatury 20. století. Originální ilustrace této autorky jsou k vidění naprosto výjimečně a Chvalský zámek jich představí více jak sto. Ve sklepení Chvalského zámku pak čeká nejmenší návštěvníky interaktivní herna Děti z Bullerbynu, kino s Večerníčkem Domeček u tří koťátek a pro malé i starší také otevřený tvůrčí ateliér.
Kolekce těchto dvou světoznámých autorů českého původu patří mezi nejdůležitější části sbírky Musea Kampa. František Kupka je jedním z nejvýznamnějších představitelů světového umění 20. století, průkopník abstrakce a nejdražší český malíř. Kurátor: Jan Skřivánek.
Unikátní výstava originálních vozidel agenta 007 dorazila do Prahy. Až do konce března ji můžete navštívit v Křižíkových pavilonech na Výstavišti.
Boj o dostupné bydlení se stupňuje ve všech patrech společnosti. Nedostupnost se už dávno netýká jen domácností žijících na hranici chudoby a právě rostoucí náklady se stávají základem iniciativ, akcí a demonstrací, které volají po svém základním právu.
Krajina mechu, rzi a motorů. Země zaslíbená romantikům se zálibou ve strojích a mechanismech. Roboti, paroboti, alfadaňci, raketové motory a mýtické potvory, biologické a industriální „cosi“ prorůstá od přízemí až po půdu. Podivné boudy a sanatoria, hyperrealistické malby, herní doupata, uzdravená postapokalyptická příroda. Naleznete v domě, před kterým parkuje Pokleslý Atraktor.
Výstava představí multimediální práce nejmladší generace českých umělkyň a umělců; všichni vy-stavující aktuálně studují v ateliéru Intermédií 1 pod vedením Mileny Dopitové na pražské Akademii výtvarných umění. Soubor pro výstavu vznikl z větší části během roku 2023 na základě lakonického klauzurního zadání: Rodokmen. Přestože téma odkazuje spíše k rešerši v rodinném původu, ukázalo se, že studenti měli potřebu téma zpracovat jinak a naprosto osobně. Nejmladší umělecká generace (nejstarší z vystavených autorů je ročník 1995 a nejmladší 2002) nejen že se nebojí o těžkých osobních téma-tech mluvit, ale dokonce má potřebu se k nim vyjadřovat. Jedná se o témata, která jsou dodnes alespoň částečně tabuizovaná, přestože v posledních letech můžeme vidět, že právě mladá gene-race, chce o těžkých tématech, často vázaných na osobní identitu, veřejně hovořit. Všechna díla se určitým způsobem dotýkají tématu rodinných vztahů.
Zcela příznačně je výstava nazvaná Mlčení zasazena právě do barokního prostoru někdejší jezuitské koleje: její autor Jiří Straka, performer, sinolog a malíř inspirovaný kaligrafií, akcentuje na svých obrazech střet kultur, konkrétně vstup katolicismu do cizorodého prostředí, tj. do Číny a Japonska v 17. století. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstava představí kurátorský výběr z nejmladší ženské malby a sochy orientované na figuru a figuraci. Název výstavy O TOBĚ postihuje narativy zaměřené na sebereflexi a introspekci, které lze sdílet. Každé JÁ se tu proměňuje v TY. Umění zde zrcadlí svět, v němž společně žijeme a jehož každodennost a banalita je výzvou k jejich překonávání. Kurátory výstavy jsou Petr Vaňous a Veronika Marešová (GASK).
Výstavní projekt zaměřený na reflexi díla a poetiky Franze Kafky v současném výtvarném umění.
Dystopie nebo blízká budoucnost? Co kdybyste se dalšího dne probudili z nepokojných snů, a shledali, že jste se v posteli proměnili v jakýsi exotický hmyz, který skrze jinou funkčnost těla, nemůžete zatím ovládat ani definovat. Vidíte však spoustu změn a pouze, co zůstalo možná zastaralé, jsou Vaše myšlenky o Vás. Výstava Tiny Hrevušové demonstruje podobenství o civilizaci, která se snažila navázat na opomíjené senzuální podstaty – emoce. Postupné vylupování a stávání se v prostoru výstavy, přináší procesuální moment z jedné performanci, která bude prezentována jako jednotlivý event. Kurátorkou výstavy je Tea Záchová. Otevírací doba galerie út–pá 13–19, so–ne 10–18
Výstava First Principles v Pragovka Gallery představí tvorbu Karímy Al-Mukhtarové především z období posledního roku. Autorka rozvíjí osobitý autentický vizuální jazyk, který rezonuje v tektonice a energii materiálů. Autorka specificky kombinuje nazírání na filozofii každodennosti a bytostnou potřebu výtvarného projevu. Ve výsledku tak vytváří pozoruhodná díla, která jako by mimoděk zrcadlila otázky vztahující se k vlastnímu smyslu, identitě, tradici nebo řemeslu. Kurátorem výstavy je Jan Kudrna. Otevírací doba galerie út–pá 13–19, so–ne 10–18
Autor ve svých velkoplošných obrazech zkoumá vztah mezi řádem a náhodou. Vycházel z pozorování krajiny, ale brzy dospěl ke kompozicím určeným předem danými pravidly. Důležitou součástí jeho tvorby se staly záznamy přírodních procesů, v nichž se setkává racionální chápaní s iracionálním. Z nich vycházejí číselné řady, na které navazuje optické a akustické vyjádření. Zajímá ho systém a také chyby, které v něm mohou nastat.
Jeden z nejvlivnějších českých umělců a pedagogů posledních třiceti let představí v hlavní galerii MeetFactory kompletně novou sérii prací s názvem Vláčná kůže. Vladimír Skrepl (*1955) se po studiích dějin umění a etnografie na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Brně v 80. letech 20. století stal jedním z nejprogresivnějších kurátorů Galerie hlavního města Prahy. Bez tradičního uměleckého vzdělání se pak jako autor účastnil řady klíčových výstav 90. let, např. Česká Abstra(H)ce (1996), To, co zbývá (1993), Zkušební provoz (1995), Snížený rozpočet (1997), či výstav v galeriích Béhémot a MXM. Mezi lety 1994 a 2022 pak vedl ateliér Malířství II. na Akademii výtvarných umění v Praze, kde u něj studovaly některé ze zásadních uměleckých osobností následujících let. Jeho tvorba, rozkročená od malby po instalace, je charakteristická drsnou expresí, karikaturní deformací a zapojením hrubé gestické malby. Tvorba Vladimíra Skrepla se vymyká jakémukoliv programu a s brutalitou a ironií odporuje veškeré konformitě v umění.
Martina Skala je v Čechách známá především jako autorka a ilustrátorka dětských knih. Výstava představí její originální kresby pro dětské knihy i volnou tvorbu, které společně mapují cesty napříč kulturními světy, jimiž sama prošla, od Malé Strany až po indiánské vesnice. Kurátorkou výstavy je Adriana Primusová.
Výstava Stále v pohybu Vratislava Karla Nováka pomyslně začala již v prosinci, kdy byl veřejnosti představen kinetický objekt Planety – Kruhy, který je umístěn v galerijních zahradách v rámci venkovní expozice GASK pod širým nebem. V únoru 2024 bude pak v prostoru tří výstavních sálů představen výběr z díla, jenž zahrnuje kinetické a interaktivní sochařské objekty a šperky. Kurátorkami výstavy jsou Kateřina Nora Nováková a Ludmila Šikolová spolu s kurátory GASK Vandou Skálovou a Richardem Drurym.
Interaktivní světelná expozice z dílny DEPO2015 provede malé i velké dobrodruhy netradičně pojatým světem písma, jeho historií, základy typografie, ale i šifer a komunikace obecně.
Alžběta Kumstátová má za sebou několik sochařských realizací pro městský veřejný prostor. V době covidového bezčasí se začala zabývat malbou. Že nešlo o slepou uličku, dokazuje výstava v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem. V závěsném obraze autorka našla ideální médium pro reflexi svého prožívání krajiny.
David Možný ve svých instalacích s vizualitou všednosti, kterou do krajnosti transformuje. Zajímají „neprostory“ urbánního světa, třeba letištní hala nebo kancelářský open space. Rád popírá zemskou přitažlivost. Od těchto inspirací se odvíjí i koncepce výstavy v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem.
Společná výstava tří plzeňských středních uměleckých školv rámci které se představí práce žáků SUŠ Zámeček, SOŠOUUD Nerudovky a ISSŽ - Škroupovky. Vernisáž 28.2. 2024 od 17h v Tržnici.
Práce Tomáše Lorence je charakteristická jeho filmovým enthusiasmem a bohatou fantasii. Tato výbušná kombinace vede k hravým barevným impresím vyvolaným přesmyčkami a řečnickými obraty. Význam těchto obrázků je pevně zaklíčován v jednoduchých kompozicích vytvářených v počítačových programech, jež nejsou určeny k vizuální tvorbě. Plocha a linka je tak zkreslena na minimum. Divák si tak musí význam objevit, či vyložit sám. Některé z formátů jasně odkazují k filmovým scénám, jiné pracují s nepatrným humorem, který není na první pohled vždy jasný; vždy je však přítomný.
Objevte nečekaně pestrý svět zvířat a rostlin řeky Vltavy. Proniknete do méně známých koutů této vodní říše a seznámíte s jejími obyvateli. To vše zábavnou interaktivní formou. Ve výstavě si můžete zarybařit, prozkoumat obsah tajemných šuplíků nebo odhalit překvapivé informace v super detektivní hře. Na své si tu přijdou úplně všichni. Srozumitelnou formou sdělená problematika je doplněna o řadu zajímavých exponátů z muzejních sbírek, které dokumentují život kolem naší nejdelší řeky. Nenechte si ujít tuto fascinující výstavu, která vám ukáže Vltavu z úplně nové perspektivy!
Barotrauma je fyzické poškození tkání způsobené rozdílem tlaků mezi tělesnými dutinami a okolním prostředím. Nerovnováha tlaků způsobuje rozklad. Čas a tlak jsou hlavní činitelé těchto dějů. Pavel Tichoň formou mentálního potápěče zpracovává metaforicky v intermediální rovině osobní zkušenosti z minulého roku svého bytí, přičemž se za každou cenu snaží zachovat tvar.
Račte vstoupit do světa her, nikdy nekončící zábavy a fantazie bez hranic. Kočovná herna Sládkovna je na půdě roztockého zámku otevřená až do 28. dubna 2024. Krásně výtvarně zpracované a do posledního detailu promyšlené mechanické hračky z autorské dílny manželů Sládkových evokují atmosféru starých poutí a baví všechny bez rozdílu věku. Zabojujte o srdce hospodské, nachytejte pár vajíček, zatančete si valčík skrz parčík, vylovte ze dna moře perly a protáhněte se kolem obří krakatice, sehrajte férovej zápas s místním mančaftem a bezpečně proplujte Bermudským trojúhelníkem. To a mnohem více můžete zažít během jedné hodiny. Jen pozor, kapacita herny je omezená a nejlepší je vždy koupit lístek předem na webu muzea.
Barevné sochařské dílo A. Koláčkové bylo na nádvoří nainstalováno v souvislosti s mezinárodním sochařským festivalem Sculpture Line již v roce 2020 a zůstává na Novoměstské radnici umístěno dlouhodobě. Socha je zhotovena z vysokopálené šamotové hlíny, jde o lavičku v podobě stylizované ženy, které se můžete uvelebit v náručí s knížkou, nebo usednout tváří v tvář blízké osobě v důvěrném hovoru.
Kamila Ženatá vyzvala osm umělkyň a jejich dcery ke generačnímu dialogu, který zkoumá emoční odkaz jejich rodů. A.1 HYB4 Galerie se proměnila v byt rozdělený do několika pokojů – a v každém z nich se odehrává příběh, který vytvořila „rodinná sestava“ autorek.
Autorská adjustace, tedy příprava uměleckého díla k vystavení samotným tvůrcem, je často na okraji divákovy pozornosti a stejně tak je marginalizována v dějinách umění. Výstava IN MARGINE upozorňuje na umělecké zpracovaní rámů, soklů nebo i vitrín.Výstavní projekt se zápůjčkami z českých i světových institucí a soukromých sbírek kombinuje díla současných autorů s díly vytvořenými především v druhé polovině minulého století. Nechybí však ani ukázka ikonických děl z přelomu 19. a 20. století, která jsou opět aktuální a nadčasová.
V letošním jubilejním roce představí GASK veřejnosti celoživotní dílo světově proslulého umělce Jana Švankmajera a jeho manželky Evy. Navazuje tak na koncepční linii projektů věnovaných velkým osobnostem českého animovaného filmu, které se v posledních letech uskutečnily v GASK (Aurel Klimt, Jiří Trnka). Výstava DISEGNO INTERNO, která se koná v roce 90. narozenin Jana Švankmajera, představí všechny tvůrčí oblasti, do kterých tento český surrealista zasáhl – jsou to koláže, grafika, objekty, knižní ilustrace, medijní kresby, taktilní experimenty, sběratelství a samozřejmě film. Důležitou součástí expozice bude také prezentace malířského díla autorovy manželky Evy Švankmajerové. Výstavu doprovodí série přednášek, filmových projekcí a komentovaných prohlídek. Lektorské centrum GASK nabídne programy pro školy, animační workshopy a výtvarné dílny pro rodiny s dětmi.
Koncept výstavy Limity lidských emocí vznikl 24. února 2022 na rezidenci ve městě Loupian v jižní Francii. Samotné datum odkazuje na ruskou invazi na Ukrajině a začátek války. Výstava je připomínkou dvouletého utrpení a poukazuje na to, že válka stále trvá.
Výstava japonské umělkyně z ateliéru Malby Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara."Tvořit umění zde v České republice je experimentem i pro mě samotnou. Místní lidové tradice, jako např. masopust, pro mě byly velmi podnětné, stejně tak města, která jsem navštívila. Chtěla bych s diváky cestovat k neviditelnému moři."
Výstava představuje výběr fotografií, kterými Alexandar Ivanov vzdává hold kráse bulharské přírody a historickým památkám. Na motorovém závěsném kluzáku nalítal stovky kilometrů a více jak pět set letových hodin nad nejrůznějšími kouty Bulharska. Za posledních sedmnáct let se mu podařilo zachytit barvy a odstíny přírody ve všech ročních obdobích, moře, pohoří, thrácké svatyně a další.
Malířské a kresebné dílo, které v dynamických asociacích prolíná dva odlišné výrazové světy autorky. kurátorská spolupráce: Petr Vaňous
V instalaci Mým rtům chybí něha je primárním médiem fotografie, kterou sama autorka vnímá spíše jako studii, mezistádium textu a videa. V prostoru neomezeném časem zachycuje rozklad osobnosti. Ten nemusí být v zásadě sebedestruktivní, díky rozpadu sebe sama na prvočinitele má možnost nahlédnout do kořenů své vlastní existence. Zobrazuje osamocené tělo na pomezí zvířete a člověka. Je hnána touhou vysvléct se ze svého těla a stát se nehmotou ve vakuu bez času, v němž by nalezla rovnováhu.
Expozice se zaměřuje na architekturu a životní styl mezi lety 1956–1989. Životní styl je fenoménem, ve kterém se protínají každodenní zkušenosti a prožitky s architekturou a designem jako tvůrčími disciplínami. Na pozadí modernity, charakterizované přechodem k postindustriální společnosti, růstem terciárního sektoru, služeb, významným pokrokem v oblasti (tele)komunikace a audiovizuálních médií, se specifická česká situace jeví jako zvláštní případová studie s odlišnými aspekty politického vývoje studené války. Cílem výstavy je překonat binární pohled Východ–Západ, uměle udržovaný od pádu železné opony před 30 lety, a učinit ji srozumitelnou v evropském kontextu.
Z průmyslového materiálu vytváří Veronika Psotková jemné sochy vznášející se v prostoru. Dráty pod jejíma rukama ožívají, dostávají tvary a stávají se bytostmi. Sochařčinu jedinečnou tvorbu představuje výstava Beze strachu v Artiu, uměleckém prostoru na Bořislavce. Jedná se o první výstavu v rámci cyklu Linie odvahy, která v roce 2024 v Artiu představuje ženské autorky. Veronika Psotková objevila před 17 lety při hledání vhodného materiálu pro své sochy rabicové pletivo, které se používá pro omítání ploch. Obyčejný stavební materiál, který umělkyni uchvátil. A to přesto, že práce je s ním mnohem náročnější než s jinými pletivy – je méně poddajný, hůř se tvaruje. Je fascinující sledovat, jak pod jejíma rukama dostává pletivo tvary a z průmyslového výrobku se stávají na první pohled křehké, éterické sochy. Sama svou techniku tvorby popisuje jako „šití soch“. A i po tolika letech práce s rabicovým pletivem říká, že se stále učí a zlepšuje. „Vrstvím, stříhám, prošívám, modeluji, zase vrstvím a prošívám. Je to čistě ruční práce, jedinou mou pomůckou jsou rukavice a nůžky. Podle záměru a myšlenky, kterou chci sdělit, jsou ty sochy utažené a zpevněné, nebo nedokončené a rozvrstvené. Ten materiál mi dává velkou svobodu,“ říká autorka. Výstava Beze strachu na Bořislavce představuje nejaktuálnější autorčinu tvorbu – konkrétně sochy, které vznikly v posledních letech. Mnohé z nich přímo pro Artium na Bořislavce. Ústředním motivem výstavy je odvaha udělat změnu a zároveň je spojující linkou také téma tlaku na jednotlivce, ať už z vlastního očekávání, nebo od společnosti jako celku. Vedle dalších tematických souborů Psotková na výstavě představuje autorské cykly Kůže líná a Kluzká židle. Dominantním objektem je ovšem především Pilíř společnosti, který je unikátním představením autorčiných figurálních site-specific kompozic, které dotváří přímo na konkrétním místě.
Výběr z nejnovější tvorby Martiny Staňkové vypráví příběh kresby a linie, která se jednoduchým, ale intenzivním opakováním, rozpínáním a transformací proměňuje v rozvibrovanou, a přesto přesvědčivou plochou. Zachycuje těkavý pohyb mezi jasně vyznačenými body, mezi konkrétními hodnotami, které jako by byly téměř konstantami skrze svou univerzálnost, přesto se ve své působnosti a křehkosti dotýkají tématu dočasnosti.
Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech.
19:30 Tradiční představení divadla Sklep v novém podání složené z mnoha humorných výstupů, skečů, gagů, písní a tanců, které polechtají bránici i tomu největšímu morousovi a kakabusovi. Účinkují: Milan Šteindler, Jiří Fero Burda, František Váša, Tereza Kučerová, Marta Marinová, Hana Pafková Kušiaková, Hana Navarová, Lenka Vychodilová, Lenka Andelová, Štěpán Pokorný, Roman Fojtíček, David Noll, Jára Vaculík a Vladimír Vytiska.
Unikátní životní příběh Věry Čáslavské jako zrcadlo soudobých dějin českého národa. Promítáme v rámci pravidelného cyklu KineMatiné v KC Vozovna. Vstup zdarma.
19:00 Březnovým hostem pravidelné talk show Scénické rozhovory bude herečka a scénáristka Sabina Remundová. Vystudovala Pražskou konzervatoř, obor Hudebně dramatické umění a pokračovala na DAMU. Tři sezóny hrála v Městském divadle v Mladé Boleslavi, dnes působí především v Divadle U Hasičů. Hrála ve mnoha celovečerních a TV filmech. Naposledy jsme ji mohli vidět ve druhé řadě TV seriálu Kukačky. Sabina pochází z umělecké rodiny, její matkou je herečka Iva Janžurová, otcem byl herec a režisér Stanislav Remunda, sestra Theodora je také herečka, manžel Adam Pitra je pro změnu divadelní architekt a scénograf. O divadle, filmu, rodině a mnohém dalším si se Sabinou Remundovou bude spolu s diváky vyprávět jako vždy David Hrbek.
18:00 Připojte se k odkrývání tajuplné, ale i veselé a šibalské tváře Franze Kafky, změňte s námi pohled na významného autora a objevte nové dimenze jeho díla. Premiérová projekce krátkého filmu animátorky Bety Suchanové: Vítej doma. Otevření pop-up galerie, komentovaná prohlídka výstavy o Franzi Kafkovi s názvem Exit. Vstup zdarma.
19:30 Hamburské trio interpretující světy Franze Kafky ve své autorské tvorbě. Narativní esence, atmosférické zvukové krajiny, slova, tělo a hlas. Die Verwandlung pracuje s hudbou a scénickým uměním, aby přeneslo literaturu Franze Kafky na jeviště.
19:30 hod. -Výpravný, živý trailer k filmu AMERIKÁNKA.
18:00 vernisáž výstavy. Výstava rozvíjí intuici a zkušenost, že volné bytí věcí, nepřetížené našimi zásahy a ambicemi má svoji sílu a krásu. Jak vstupovat a zasahovat jen zlehka, ponechat materiálům jejich působnost a řeč a přesto s nimi pracovat?
18h
20h
19h
18h
19:30 Drzá a vtipná adaptace Kafkova nedokončeného románu. Americký sen jako noční můra mladého středoevropana…
22:00 - rezidentní DJská techno party
14:00 Polibek 16:30 Zona zajmu 19:00 Aras promítá: Tancuj Matydlo - Petr Slavík a Nataša Slavíková
15:15 Zimní prázdniny / The Holdovers (English friendly) 16:30 Manželé stodolovi / Mr. and Mrs. Stodola (English friendly) 17:45 Předpremiéra: Dokonalé dny 18:45 Zóna zájmu 19:00 Céčko: To se mi snad zdá / Dream Scenario (English friendly) 20:20 Duna: Část druhá 20:50 Chudáčci / Poor Things (English friendly) 21:00 Céčko: Přišla v noci / She Came at Night (English friendly)
18:00 Tvorba současných skladatelů a skladatelek má na festivalu Pražské jaro zvláštní místo. Dalším hostem Hudebního soirée s Pražským jarem bude ve Francii žijící český skladatel Kryštof Mařatka. Vstup zdarma.
09:30 Jeníček a Mařenka, Velká fotbalová pohádka
16:00/KINO ART – Tintoretto – rebel z Benátek 18:00/DOKUMENTÁRNÍ KLUB – Čtyři sestry 20:00/FILMOVÝ KLUB – Michael Kohlhaas
19:30 Životní krize a stresové situace ženou hrdinky a hrdiny hry z měst a vesnic do středočeských lesů. Smráká se, každý je tak trochu na útěku a každým by tak trochu potřeboval najít správný směr. Světla a hluk kempu u jezera přitahuje lidi jako žárovka. Inscenace hry kooperativně vytvořené dvanácti autory v rámci kurzu Národního divadla Piš hry!