
Kronika ženství a mezigeneračních traumat se otvírá ve filmovém zjevení jménem Pohled do slunce
„Nestává se každý den, abyste narazili na film, který se nepodobá ničemu, co jste kdy předtím viděli, a který vás donutí přehodnotit vlastní představy o tom, co vlastně film může být,“ napsal The Hollywood Reporter o snímku Pohled do slunce.
Druhotina berlínské filmařky Maschy Schilinski svou světovou premiérou letos otvírala hlavní soutěž v Cannes. Odvezla si odtud první nadšené reakce i Cenu poroty. Jako „formálně nekompromisní, psychologicky existenciální a umělecky výjimečné dílo nejen v rámci tuzemské, ale i mezinárodní kinematografie“ byla později vybrána jako německý kandidát na Oscary. Čeští diváci jej budou mít díky Aerofilms šanci zhlédnout již 23. října.
Vizuálně opojná a atmosférou zneklidňující filmová kronika se točí kolem čtyř generací dívek na farmě na severovýchodě Německa. Alma (Hanna Heckt) dospívá na začátku 20. století a Erika (Lea Drinda) v dozvucích druhé světové války, zatímco Angelika (Lena Urzendowsky) zakouší realitu osmdesátek v NDR a Lenka (Laeni Geiseler) naši současnost. Každá éra s sebou přináší své vlastní lidské tragédie, které jako nesmazatelný otisk ruky rezonují napříč časem.
Ozvěny věků
„Postavy se v průběhu let střídají a kameraman Fabian Gamper se plíží po domě jako duch, aby potají zaznamenal jejich chvíle soužení i malé záblesky humoru. Scény se v dalších scénách stávají vzpomínkami, přenášenými ze živých na mrtvé a zase nazpět,“ píše také Hollywood Reporter.
Mascha Schilinski scénář psala spolu s Louise Peter na velmi autentickém prostředí: na farmě obývané duchy tíživé historie. „Když vstoupíte do cizího pokoje, netušíte, k čemu tam v minulosti došlo, ale stejně to nějak vycítíte. Přesně tak to bylo, když jsme pracovaly na scénáři k Pohledu do slunce. Ten dům stál opuštěný po padesát let, a přesto v něm bylo všechno – včetně lžíce, kterou si tam kdysi naposledy odložil místní farmář,“ popisuje filmařka v profilu pro Variety, odkud čerpala ze snové kvality pro svůj duchařský příběh.
„Pohled do slunce je především o tom, jak vznikají naše vzpomínky. Nejdřív jsme až příliš uvězněni v okamžiku a vlastních tělech. Když se ale s odstupem času ohlídneme zpátky, dokážeme se už na sebe dívat zvenčí,“ věří Mascha Schilinski.
Pohled do slunce se představí jako zakončovací film pražské části festivalu německy mluvených filmů Das Filmfest. Jedinečnou projekci v neděli 19.10. v Kině Lucerna osobně doprovodí scenáristka Louise Peter a představitelka Lenky Laeni Gesler.
Německo, 2025 | 149 minut | premiéra: 23. října
■ žánr drama, historický
■ režie Mascha Schilinski ■ scénář Mascha Schilinski, Louise Peter ■ kamera Fabian Gamper ■ střih Michael Fiedler, Eike Hosenfeld
■ hrají Hanna Heckt, Lena Urzendowsky, Laeni Geiseler, Ninel Geiger, Luise Heyer, Filip Schnack, Lea Drinda, Susanne Wuest, Luzia Oppermann, Lucas Prisor
■ stránka filmu https://www.aerofilms.cz/pohled-do-slunce
■ synopse
Na odlehlé východoněmecké farmě, kde řeka tiše omílá břehy a vítr rozechvívá obilná pole, se odehrává sto let ženských osudů. Čtyři dívky – Alma, Erika, Angelika a Lenka – vyrůstají v různých dekádách, jejich touhy, obavy i životní volby se však znepokojivě podobají. Jejich hlasy se prolínají jako ozvěny starého domu, který vše pamatuje. Režisérské zjevení dekády Mascha Schilinski natočila hypnotickou rodinnou ságu, za kterou si z festivalu v Cannes odnesla Cenu poroty.
V úterý 21. 10. můžete soutěžit o dva vstupy na film ( Světozor Praha, 25. 10.,20,15 hod.).
Telefonní číslo do studia je 210 323 919. Cenu získá ten, kdo se jako první dovolá se správnou odpovědí.