R1 Goat
Právě hraje:
CD NONSTOP
19:00 - 20:00
on-line přehrávač
Divadlo letí - Europe Connexion

Divadlo letí - Europe Connexion

12.2. 2019 - V úterý 12.2. si budeme v 17:00 povídat s režisérem Adamem Svozilem a produkční Karolínou Macákovou.

Divadlo LETÍ uvede současnou francouzskou hru z prostředí evropských lobbistických firem  

Divadlo LETÍ přichází s první premiérou letošního roku, hrou Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Uvede ji v české premiéře již 1. února 2019 ve VILE Štvanice, a to v exkluzivní divácké kapacitě pro pouhých čtyřicet návštěvníků.

Letošní sezónu zahájilo pražské Divadlo LETÍ zkraje září premiérou inscenace Konec Faidry / Prosebnice, kterou pro třetí ročník festivalu Antická Štvanice vytvořilo v koprodukci s  nezávislým souborem Tygr v tísni. Po podzimní žni scénických čtení a další edici úspěšného projektu Večeře s novou hrou na únor chystá premiéru hry francouzské autorky rumunského původu Alexandry Badey, kterou uvádí pod názvem Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Alexandra Badea je jednou z autorů, se kterými LETÍ spolupracuje díky mezinárodní divadelní síti Fabulamundi.„Projekt Fabulamundi je skvělou příležitostí seznámit se se současnými dramatiky, kteří v Evropě už získali renomé, v Čechách jsou však dosud neznámí. Takovým příkladem je právě Alexandra Badea, francouzská autorka narozená v Rumunsku, jejíž texty jsou s obrovským úspěchem uváděny napříč Evropou. Jsme rádi, že její tvorbu, která vždy reaguje na aktuální společenská témata, což je Divadlu LETÍ blízké, můžeme objevit pro česká jeviště. To je hlavním cílem našeho divadla,“ říká dramaturgyně Divadla LETÍ Marie Špalová. V rámci rezidenční spolupráce byla autorka též přítomná prvním čteným zkouškám hry a zapojila se do diskusí nad inscenačním řešením, ale i úlohou divadla ve společnosti. „Psaní mi umožňuje pochopit to, čemu nerozumím. Je to pro mě způsob, jak klást otázky. To, co zkoumám, jsou oblasti, kde politika ničí lidskou bytost, a otázky, jestli máme možnost s tím něco dělat nebo ne.“ vysvětluje Alexandra Badea.

Divadlo LETÍ po  divácky oblíbené inscenaci A pak přišla Mirna navazuje na spolupráci se stejným inscenačním týmem v čele s mladým talentovaným režisérem Adamem Svozilem, který se v mezičase stal etablovaným tvůrcem oceňovaným diváky i kritikou. „Text mě zaujal především neustálou bizarní oscilací mezi žánry tragédie, melodramatu a grotesky. Díky ní (a své nevšední formě) pak představuje nejen aktuální slzavé pousmání nad stavem demokracie v pozdním kapitalismu, nýbrž také velmi vděčný materiál pro vykutálené řádění herců, jejichž souhry si na inscenaci považuji snad skoro nejvíce,“ vysvětluje režisér Adam Svozil. Tým tvůrců doplňuje scénografka Anna Brotánková, která s LETÍ spolupracovala již na zmíněné inscenaci A pak přišla Mirna. Scénické řešení přibližuje tísnivé prostředí evropských korporátních firem, a i z toho důvodu bude inscenace uváděna exkluzivně  s kapacitou pouhých čtyřiceti míst, a tudíž ve třech premiérách.  V hereckém obsazení divákům Divadla LETÍ již známou Natašu Mikulovou doplňují dva výrazné talenty mladé herecké generace Michal Bednář a Vojtěch Vodochodský.

Alexandra Badea

Europe connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách

Vždycky snil o tom, že se stane popelářem nebo astronautem, a stal se lobbistou. Jeho první úkol? Se-me-na. Semena (závislá na určitých hnojivech a pesticidech) - jak tuhle věc převléct za veřejný zájem? V hlavě mu pulzují dvě slova: uniformizace a simplifikace! A kampaň, něco ve stylu: Vítejte ve světě pesticidů: bdíme nad vaší budoucností! Vzestup a sestup evropského agrolobbisty podle hvězdy současné francouzské dramatiky s rumunskými kořeny Alexandry Badey.

Režie: Adam Svozil

Dramaturgie: Marie Špalová 

Překlad: Markéta Damková

Scénografie: Anna Brotánková 

Hrají: Nataša Mikulová, Michal Bednář a Vojtěch Vodochodský 

Alexandra Badea (*1980) Spisovatelka, dramatička, divadelní a filmová režisérka Alexandra Badea se narodila a vystudovala v Rumunsku, od roku 2003 však žije ve Francii, kde se také začala věnovat psaní, proto píše ve francouzštině. Její hry, které se dočkaly řady překladů do cizích jazyků, byly uvedeny v Národních divadlech ve Francii a v dalších evropských zemích, některé byly adaptovány pro rozhlas. Podílí se na řadě mezinárodních koprodukcí (na inscenaci Controle d’identité se podíleli umělci z Francie, Rumunska a Burkiny Faso; inscenace Je te regarde vznikla ve francouzsko-německé koprodukci; inscenace hry Europe Connexion vznikla z francouzsko-taiwanské spolupráce). Její hra Pulvérisés získala v roce 2013 cenu Grand Prix de la littérature dramatique a dočkala se uvedení ve Francii i v zahraničí. Jako režisérka je podepsána pod řadou divadelních inscenací ve Francii a v Rumunsku, a také pod dvěma krátkými filmy. Ve své tvorbě se zaměřuje na aktuální světová politicko-společenská témata, zkoumá mimo jiné důsledky globalizace, liberalismu či úlohu médií. Hra Europe connexionvznikla v roce 2013 původně jako rozhlasový seriál. Její divadelní verze vznikla ve spolupráci pařížského divadla Théâtre Ouvert a Festivalu International de Tapei.Fabulamundi. Playwriting Europe: Beyond Borders? je koprodukční projekt sítě divadel, festivalů a dalších kulturních organizací z deseti evropských zemí (Itálie, Francie, Německa, Španělska, Rumunska, Rakouska, Belgie, Velké Británie, Polska a České republiky). Cílem sítě Fabulamundi je podpora a propagace současné evropské dramatiky. Síť je financována Evropskou unií z programu Kreativní Evropa. V letech 2017 – 2020 je hlavním tématem aktuálního projektu „Za hranice“ široká reflexe palčivých společenských procesů souvisejících mimo jiné s imigrační vlnou. Zatímco v současné Evropě pomalu rostou nové zdi, projekt „Za hranice“ se chce soustředit především na překonávání jakýchkoli kulturních a sociálních bariér a díky mezinárodní spolupráci přispět k hlubšímu pochopení současných evropských témat.

České premiéry: 1., 11.. a 13. února 2019 od 20:00 ve VILE Štvanice

www.divadlo-leti.cz, www.vilastvanice.cz, www.fabulamundi.eu

bez autora