ANIFILM

ANIFILM

25.4. 2017 - Vúterý 25. dubna si budeme v 17 hodin povídat s programovým ředitelem festivalu Anifilm Pavlem Horáčkem.

Třeboňský ANIFILM už za měsíc představí animovanou zmrzlinu a postará se o pořádnou paniku v městečku

Letošní Mezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM proběhne v jihočeské Třeboni od 2. do 7. května a pro své návštěvníky a hosty připravil opět to nejlepší z české a světové animace. Tradiční součástí jsou mezinárodní soutěže v šesti kategoriích, které letos nově rozšíří mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her. Doprovodný filmový program se pak zaměří na neobvyklé techniky a materiály v animaci, na tvorbu z Itálie a Jižní Koreje a složí poctu výtvarníkovi Jiřímu Šalamounovi. Opět se představí filmy nominované na evropskou cenu Cartoon d´Or 2016, dětem je určen tradiční program Animo včetně nejnovějších večerníčků. A hledači hlubších souvislostí animované tvorby pak v programu najdou odborné i zábavné workshopy, animační dílny, herny, semináře, výstavy, prezentace i lehce obskurní půlnoční projekce a nakonec budou moci vstoupit i do vlastní virtuální reality.
V průběhu šesti festivalových dnů se po třeboňském náměstí projde i řada světových animátorů. Prozradíme účast poloviny populární tvůrčí dvojice Pic Pic André, tu představuje Stéphane Aubier, který je držitelem dvou cen César a to za celovečerní filmy Panika v městečku a O myšce a medvědovi. Dalším hvězdným festivalovým hostem bude australský režisér a animátor Adam Elliot, držitel Oscara za krátký animovaný film Harvey Krumpet a režisér celovečerního filmu Mary a Max.

Na ANIFILMU soutěží současná světová animovaná tvorba

Nejaktuálnější novinky se představí zejména v mezinárodních soutěžích, které mají několik sekcí: soutěží se v kategoriích celovečerních, krátkých a studentských animovaných filmů, tyto tři sekce pak doplňují soutěže abstraktních a nenarativních filmů a animovaných videoklipů.
V kategorii Celovečerních filmů pro dospělé se představí pět filmů. Budete se moci seznámit s osudy skutečné dvojice Ethel a Ernest, které podle ceněné předlohy Raymonda Briggse natočil anglický režisér Roger Mainwood. Nostalgickou atmosférou oplývá film legendy francouzské animace Jeana-Françoise Laguionieho Louise na pobřeží (Louise en hiver). I za dalším soutěžním snímkem stojí velká režisérská osobnost - holandský mistr Michael Dudok de Wit s Červenou želvou (La Tortue Rouge). Z USA se letos mezi celovečerní snímky dostaly dva. Prvním je satirické drama Jak se mi potopila střední škola (My Entire High School Sinking Into the Sea) režiséra Dashe Shawa, který ho natočil podle svého komiksu. O současné Americe pak poněkud drsnějším způsobem vypovídá Nerdland režiséra Chrise Prynoskiho. Do soutěžní kategorie Celovečerní filmy pro děti se probojovali domácí Lichožrouti režisérky Galiny Miklínové. Z Francie přicestuje adaptace pohádky bratří Grimmů Dívka bez rukou (La jeune fille sans mains) od Sébastiena Laudenbacha. Pro nejmenší diváky je pak Molly Monster režiséra a výtvarníka Teda Siegera. Čtveřici filmů pro děti doplňuje švýcarsko-francouzský Můj život Cukety (Ma vie de courgette) režiséra Clauda Barrase, který již stihl získat cenu za nejlepší evropský animovaný celovečerní film a byl nominován na Oscara. 

Krátkometrážních filmů bude letos v pěti pásmech soutěžit třicet pět. Mezi autory vybraných filmů můžeme zaznamenat i velmi známá jména jako například Koji Yamamura, Vladimir Leščiov, Špela Čadež nebo Theodore Ushev. Českou animační školu zastoupí Ondřej Švadlena se svým novým filmem filmem Jezdec času. I výběr studentských filmů nabídne to nejlepší, co se na školách z celého světa za poslední rok ve světové animaci urodilo. Filmů od studentů bude soutěžit čtyřicet čtyři a nebudou mezi nimi chybět snímky českých studentů z pražské FAMU, zlínské Univerzity Tomáše Bati a Západočeské univerzity v Plzni. Abstraktních a nenarativních animací se do výběru vešlo dvacet dva. Jsou mezi nimi díla vyjadřující se tempem a rytmem, které jsou často vizuální hudbou. I v této kategorii najdeme několik českých jmen. Soutěžní výběr videoklipů z různých zemí nabízí znovu plejádu hudebních stylů, výtvarných přístupů i animačních technik. Mezi interprety, kteří si oblíbili všemožné médium animace, najdeme jména Nevermen, Chelou, The Avalanches, českou kapelu DVA nebo třeba francouzské elektro swingery Caravan Palace.

Novinkou letošního Anifilmu je Mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her, kdy porotci budou hodnotit herní tvorbu v kategoriích Výtvarný počin a Hra pro děti a mládež. Nominovány byly ty nejzajímavější hry převážně loňského roku. Z českých her soutěží např. výtvarně vytříbená 2D adventura Dark Train z Paperash Studia, sestavená z ručně vyrobených papírových kulis. Ze světových her stojí za pozornost např. minimalistická hra pro mobilní zařízení Reigns britského studia Nerial, jejíž hlavní vývojář přijede dokonce o této hře na Anifilm sám promluvit.

Soutěžní snímky budou opět hodnotit tři mezinárodní poroty

V porotách pro celovečerní i pro všechny kategorie krátkometrážní tvorby zasednou letos opět odborníci z různých zemí, kteří jsou zběhlí jak v praxi, tak teorii animovaného filmu. Někteří z nich jsou navíc navázáni na témata letošního Anifilmu, jako například italská animátorka Magda Guidi, nebo kurátorka a pedagožka Chiara Magri. Letošní převahu žen v porotách doplní česká režisérka, proslavená svým uměním animace malby na skle Lucie Sunková, producentka Pavla Janoušková Kubečková a filmová historička a teoretička Sylva Poláková. Do Třeboně dorazí rovněž specialisté na zvláštní techniky animace - oceňovaný argentinský tvůrce Juan Pablo Zaramella a srbský animátor Miloš Tomić, který studoval i na pražské FAMU. V porotě pro celovečerní filmy zasedne již v úvodu zmíněný spoluautor Paniky v městečku, belgický režisér a scenárista Stéphane Aubier. Společnost mu bude dělat Mihai Mitrica, zakladatel rumunského festivalu Anim’est.

Co dalšího bude v programu letošního Anifilmu?

Vítejte ve světě animačních kouzel a kuriozit

V dějinách animovaného filmu se vždy objevovaly osobnosti, které nešly vyšlapanými cestami. Vymýšlely zcela nové přístupy a pomocí animace oživily téměř cokoliv. Letošnímu doprovodnému programu dominuje téma, které se zaměřuje právě na raritní animační techniky a na oživování v animaci nezvyklých materiálů. Dříve převládala animace kreslená a loutková, v současné době pak 2D a 3D počítačová, nicméně opoziční techniky se vždy dokázaly prosadit a poukázat na to, že animovat lze nejen různými styly, ale také, že lze pomocí animace oživit téměř cokoliv - i třeba světlo, led či zmrzlinu. A tak bude jedinečná příležitost vstoupit do netušeného světa animačních kuriozit, v němž se objevuje plátno s několika tisíci špendlíky, animované sklo, oživlé jídlo či prapůvodní techniky, které v novém tisíciletí nabraly nový dech. Kromě šesti bloků krátkých filmů se v české premiéře představí celovečerní snímek amerického režiséra Andy Smetanky And We Were Young, vytvořený klasickou metodou siluetové animace a natočený na klasickou sovětskou super 8mm kameru. Unikátním zážitkem bude retrospektiva "utajeného českého experimentátora" Petra Skaly, který se mimo veškeré oficiální struktury od 60. let věnuje experimentování s bezkamerovou animací. Na Anifilmu projekci jeho filmů doprovodí živá hudba skupiny Ufajr. Kuriózním animačním i projekčním technikám se věnují také Jan Kulka a František Týmal, kteří předvedou své umění "naživo". K tématu byli pozvání i někteří festivaloví porotci. Juan Pablo Zaramella se stal už před několika lety (mimo jiné) uznávaným mistrem klasické pixilace, Miloš Tomić se zaměřil na experimentování s různými objekty a Stéphane Aubier využívá v tandemu s Vincentem Patarem k animaci miniaturní neohebné figurky.

Pocta Jiřímu Šalamounovi

Tvorba Jiřího Šalamouna v oblasti animovaného filmu není obsáhlá, ovšem díky jediné seriálové postavě Maxipsa Fíka se nesmazatelně zapsal do dějin české animace. Obliba Maxipsa Fíka je dodnes obrovská, v nedávné divácké anketě se mezi padesáti Večerníčky umístil na pátém místě. Jako výtvarník Šalamoun spolupracoval na šesti samostatných krátkých filmech většinou pro dospělé diváky. Dodal jim svůj nezaměnitelný výtvarný styl, který většinou můžeme obdivovat v grafikách či ilustracích. Výjimečné jsou třeba jeho spolupráce s Jiřím Brdečkou (Láááska) nebo s Václavem Merglem (Sestřeničky). Oba filmy vznikly v roce 1978, stejně jako slavný "fíkovský" silvestrovský speciál Maxipes Fík filmuje. Anifilm 2017 uvede všechny Šalamounovy filmy a na výstavě připomene také Šalamounovy výrazné "zásahy" do hraných filmů v podobě titulků, sekvencí i plakátů k nim.

Italské animované speciality

Letošní Anifilm připravil exkurzi do části italské animované tvorby označované jako "výtvarný film". Ten se vyznačuje důrazem na propracovanou výtvarnou stránku, vycházející z tradičních technik ruční animace a výtvarného umění. Myšlené pohyby kamery jsou prováděny animací a filmy se tak vyznačují fluidními proměnami celého obrazu nebo průlety prostorem. Italská škola svůj technický um nevěnuje laciným atrakcím, ke kterým mívají tyto filmy tendenci sklouznout. Pro většinu autorů je naopak typické, že své filmy pojímají jako velmi intimní zpovědi. Tento typ filmů se v historii světové animace objevuje velmi sporadicky, často u solitérních tvůrců. Italský fenomén výtvarného filmu je výjimečný právě tím, že se projevuje téměř třicet let a „skupinově“. Z tohoto směru Anifilm vybral to nejzajímavější z poslední doby. Českou premiéru bude mít ale také dokument o legendárním italském režisérovi Bruno Bozzettovi.

Korea se představuje

Milovníci asijské animace budou pak moci okusit tvorbu Jižní Koreje. Představí se v pásmu krátkých filmů, které se zaměřuje na nejsoučasnější tvorbu, která svou rozmanitostí může jen překvapit. Překvapivé vyústění pak diváky může zaskočit v celovečerním hororovém filmu Stanice Soul, který si pohrává nejen s populárním fenoménem zombie, ale i s kritikou nejen současné korejské politické situace, ale vyjadřuje se také k sociální lhostejnosti a prohlubující se společenské nerovnosti.

Portrét tvůrce - Adam Elliot, kronikář outsiderů

Součástí programu letošního Anifilmu je i program věnovaný nejznámějšímu současnému australskému tvůrci. Adam Elliot je držitelem Oscara za film Harvey Krumpet a za tento i další filmy získal mnoho dalších ocenění. Svou tvorbu popisuje jako „Clayographies“ neboli životopisy tvořené z hlíny. A právě hlína je jeho hlavní surovina, díky níž vypráví svérázné příběhy a životy lidí na okraji; lidí většinou osamělých, často vyloučených pro nějakou odchylku od tzv. normálu. Anifilm představí Elliotovu kompletní krátkometrážní tvorbu a zatím jeho jediný celovečerní film Mary a Max.

Bude čas a místo i na zvláštní uvedení, oprášenou klasiku a filmy, které je lepší pustit až po setmění

Některé filmy se zařazení do některého z programových bloků úspěšně brání a zároveň by bylo škoda je nepředstavit. Proto ve "zvláštním uvedení" Anifilm představí animované premiéry, zvláštnosti i unikátní tvorbu. Mezi nimi například poslední celovečerní film Revengeance amerického nezávislého režiséra Billa Plymptona, nově zrestaurovaný film Karla Zemana Baron Prášila projekci legendárního česko-francouzského sci-fi filmu Divoká planeta, který v Třeboni naživo hudebně doprovodí Aid Kid ve spojení s elektronickým producentem Tomášem Havlenem, violoncellistkou Terezií Kovalovou a pianistou Jiřím Libanským. Tradiční součástí festivalu je Půlnoční animace, pro níž si letos organizátoři nachystali blok vážné i nevážné erotické animace nebo nezávislý seriál Škarohlídovy, nevybíravě komentující českou současnost. 

A co si letos užijí děti?

I děti si jako každý rok můžou festival užít na plno jako diváci i jako začínající animátoři. Po celou dobu konání Anifilmu jim budou probíhat oblíbené Dílny animace, kde budou moci vytvářet vlastní animované filmy nejrůznějšími technikami - od ručních po počítačové, vše pod vedením odborných lektorů. A můžou se připravit i na bohatý filmový program – vedle už uvedené soutěžní kategorie celovečerních filmů pro děti a mládež a kompletního seriálu o Maxipsu Fíkovi výtvarníka Jiřího Šalamouna se na Anifilmu především pro ně budou promítat i další filmy v programu ANIMO, kde se jim představí pásma složená z klasické české animované tvorby i nejnovější Večerníčky České televize, například Anča a Pepík, Zahrádka pod hvězdami nebo internetový seriál Až po uši v mechu. Připraveno je také několik programů s kultovními seriály Cartoon Network. Své filmy pro děti představí i někteří porotci – například Argentinec Juan Pablo Zaramella předvede svůj nový seriál Nejmenší muž na světě, Belgičan Stéphane Aubier všechny naučí spolu s indiánem, koněm a kovbojem dělat pořádnou Paniku v městečku a také odvypráví bajku O myšce a medvědovi. Zároveň představí kompilaci z u nás ne úplně známého, ale v zahraničí populárního groteskního seriálu Pic Pic André, v němž s Vincentem Patarem holduje stejně originálnímu humoru jako v Panice v městečku, ovšem v podobě klasické kreslené animace. Při tradičním bilancování se hlavně na třeboňském náměstí předvedou celovečerní filmy z posledního roku: loutkový Kubo a kouzelný meč, Oscarem oceněná Zootropolis: Město zvířat, populární Hledá se Dory, muzikálem nakažený film Zpívej a vesele dobrodružný Tajný život mazlíčků.

Anifilm představí i virtuální realitu

Společnost Alza poskytne Anifilmu po celou dobu jeho trvání několik setů HTC Vive pro hraní široké veřejnosti. Návštěvníci Anifilmu si tak budou moci na vlastních smyslech vyzkoušet pohyb ve virtuálním světě, v němž zažijí plno nových zážitků a třeba také závratí. Součástí festivalové VR zóny bude také VRkino, které obohatí sledování animovaných filmů o nové zážitky.

Business Bistro - nový program pro profesionály a studenty

Letošní novinkou Anifilmu je dvoudenní program Business Bistro pro profesionály a studenty, který proběhne 4. a 5. května. Business Bistro je místem setkání zástupců českých i zahraničních animačních a VFX studií, herních vývojářů a tvůrců VR, se studenty a absolventy škol z filmových, výtvarných i technických oborů. Účastníci mají možnost bezplatně prezentovat své studio, společnost nebo projekt. Primárním cílem je propojení profesionálů se studenty a absolventy škol hledající další uplatnění v kreativním a kulturním průmyslu. Obecně pak vytvoření prostředí pro sdílení nápadů a diskuzi nad novými projekty, technologiemi a možnostmi spolupráce a koprodukcemi.

bez autora