SHOOTING UP V MEETFACTORY

SHOOTING UP V MEETFACTORY

3.6. 2019 - Shooting Up. Vnitřní svět vojáků zachvátí Divadlo MeetFactory

Vrátili se z mise, jejich kolega se nevrátí. Všichni by rádi slyšeli nějaké historky z války, ale ani nejbližším toho moc kloudného neřeknou. Vždycky to bývali dobří lidé, výbuch to lidské v nich jen na chvíli umlčel. Je trauma příliš velké? Už se nic neděje? Shooting Up v režii Filipa Nuckollse uvedlo Divadlo MeetFactory v premiéře 14. května 2019.

Sledujeme vojáky po návratu z Afghánistánu, jak složité pro ně je najít si místo zpátky v civilním životě, jak se jim rozpadají vztahy, jak se jim posouvá vidění po tom, co očekávali, co prožili a co vlastně prožili. Hrdinové Shooting Up trpí bolestí, jakou si nedovedeme představit, jakou si nedovedou představit ani oni samotní, protože zapomněli. V blíže nespecifikované evropské zemi pozorujeme, jak se dvojice vojáků, vojenský kaplan a přítelkyně jednoho z nich snaží dobrat toho, co se skutečně stalo.

Matěj Samec, dramaturg Divadla MeetFactory, při psaní scénáře vycházel z děl Zpátky do boje (Phil Klay), Tělo (Paolo Giordano), Generation Kill (Ewan Wright) nebo Budíček! Ustlat! Nabít, zajistit! (William H. McRaven) a z řady rozhovorů s českými vojáky. „Vojáci jsou poměrně uzavřená skupina, je pro ni těžké své zážitky, pocity, situace komunikovat s těmi, co neprožili totéž, co oni. Žijí vedle nás, a my toho o nich moc nevíme,” uvádí k tématu inscenace a jako jeden z motivů zdůrazňuje následující, „je podstatné zjistit, že věta ‚Smrt přijde, když budeš kouřit‘ neplatí. Snažíme se všechno nějak racionálně ovládnout, včetně smrti, a ono se to vzpírá.”

Sousloví Shooting Up jednak znamená „rozmetat střelami”, jednak také v přeneseném významu „zdrogovat se”. Pojmenování zároveň odkazuje ke stejnojmenné knize polského politologa Łukasze Kamieńského, ve které autor rozebírá fenomén užívání drog ve válce. Ani tak jako názor na angažmá v mezinárodních misích či společenskou kritikou zprostředkovává vnitřní svět lidí stižených válkou. Hra je takto ambivalentní zprávou o dopadech války na jedince a, podobně jako u dalších smíchovskou továrnou uváděných inscenací, psychologickou sondou pracující s nejednoznačností situací i postav. O režii inscenace se stará Filip Nuckolls. Ten zde dříve režíroval dosud uváděnou Počátek veškeré lásky, v níž mj. hrají Jakub Gottwald a Anita Krausová. Spolu s Ctiradem Götzem a Zbyškem Humpolcem představují čtveřici neurotiků ze západní Evropy v boji za světový mír.

Tito hrdinové skrývají něco důležitého uvnitř. Jaká je jejich motivace bojovat v Afghánistánu? Jsou překvapeni tamní realitou a po návratu doma? Po delší době uvádění především ženských autorek a silných ženských postav se Divadlo MeetFactory zabývá prostředním, v němž dominují muži.  Představení Shooting Up zasáhlo smíchovskou továrnu v premiéře v úterý 14. května.

Více:
„Já chci skončit v její děloze. Spolu s tebou, Martine. Chci se s tebou mačkat v její děloze, ty a já malí jako semínka hrášku, přimáčklí jeden na druhýho, jedno srdce, jedno tělo, jeden mozek, jedna zběsilá touha se oddělit, a přesto zůstat navždycky v tom spojení, v tom bezpečí.” – Shooting Up

„První zabití je u profesionálních vojáků provázeno pocitem nereálna, pocitem viny, opakované zabití se u určité skupiny může stát až závislostí, má to charakter adrenalinového sportu. V tom zabití nepřítele vidí něco velmi lákavého, přirovnávají to k sexu nebo užití drog. Někteří čeští vojáci, kteří zkušenost se zabitím mají, přiznali, že v zabití je určitá míra slasti, že je to fascinující. Prý by si dokázali představit, že by je to mohlo začít bavit.”
– Daniel Štrobl, DVTV

„Filip Nuckolls, známý především z dlouholetého působení v Činoherním studiu Ústí nad Labem, pracuje v posledních letech na volné noze. Je jedním ze zakládajících členů nezávislé divadelní skupiny 6–16, jejímž cílem je uvádět originální autorské texty s co nejnižšími provozními náklady.” –
Ema Šlechtová, Divadelní noviny

divadelni-noviny.cz/filip-nuckolls-dnes-je-pro-divadlo-nejdulezitejsi-uprimnost
meetfactory.cz/shooting-up

Režie a scéna: Filip Nuckolls
Scénář a dramaturgie: Matěj Samec
Kostýmy: Lucie Šperlová
Hudba: Ondřej Švandrlík
Produkce: Magda Juránková
Foto: Andrea Černá

Hrají: Jakub Gottwald, Zbyšek Humpolec, Ctirad Götz, Anita Krausová

Předpremiéra 10. 5. 2019, premiéra 14. 5., nejbližší repríza 14. a 17. 6.

bez autora