R1 Goat
Právě hraje:
CD NONSTOP
19:00 - 20:00
on-line přehrávač
Snímek Do boje vstoupí do kin

Snímek Do boje vstoupí do kin

15.3. 2019 - Film Do boje zachycuje napjaté vztahy mezi zaměstnanci a nadnárodní korporací.

„Kdo bojuje může prohrát. Kdo nebojuje už prohrál.” Burcující citát Bertolta Brechta přesně vystihuje náladu emotivního procedurálního dramatu Do boje, který do české distribuce vstupuje necelý rok poté, co soutěžil na festivalu v Cannes. Silný rétorický náboj, mimořádný výkon jednoho z nejvýraznějších současných evropských herců Vincenta Lindona, strhující upřímnost a autenticita - takové jsou hlavní zbraně snímku r enomovaného francouzského režiséra a scénáristy Stéphana Brizého, který obsadí kina už 7. března.

Snímek Stéphana Brizého zachycuje boj hrstky zaměstnanců s nadnárodním automobilovým gigantem. Společnost Perrin Industries podepsala před dvěma lety dohodu s více než 1000 zaměstnanci – ti přistoupili na citelná platová omezení výměnou za jistotu pracovního místa po dobu následujících pěti let. Navzdory rekordnímu zisku továrny a daným slibům se vedení podniku náhle rozhodlo výrobu ukončit. Zaměstnanci, v čele s mluvčím Laurentem Amédém (Vincent Lindon), však toto rozhodnutí odmítají přijmout a jsou připraveni udělat vše, co je v jejich silách, aby si práci zachránili.

„Podobné příběhy o zavírání továren a hromadném propouštění slyšíme v médiích každý den. Média ale téměř nikdy nemluví o konkrétních problémech a pracovních mechanismech daných podniků. Reálným příkladem filmové továrny Perrin Industrie jsou např. společnosti Whirlpool, Goodyear, Continental, a další. Ve všech případech odborná analýza odhalila nedostatek ekonomických potíží nebo neexistující ohrožení konkurenceschopnosti," popisuje režisér. „Je to velice zajímavé téma, jsem totiž přesvědčen, že jen málo lidí tuší, co se opravdu skrývá za zavíráním všech těch společností, které jsou ve skutečnosti ziskové.“

Snímek Do boje volně navazuje na Brizého film Zákon trhu , který byl v roce 2015 uvedený na festivalu v Cannes a získal cenu pro nejlepšího herce díky pozoruhodnému výkonu Vincenta Lindona. Do boje vznikl ve stejné tvůrčí sestavě (režie, scénář a herec) a navazuje na sociálně-realistickou linii
načrtnutou v Zákonu trhu . Brizé v mnohém připomíná mistry sociálního realismu bratry Dardenny se svou upřímnou pravdivostí a důrazem na humanismus. Režisér zde volí obyčejné protagonisty, kteří skrze vyhrocené existenční situace zakouší systémové bezpráví a ponížení. Zaměřuje se především na vztah jedince a korporátního kapitalismu, povahy systémové represe a bezpráví v globalizovaném světě.

Stéphane Brizé (1966) je filmový scenárista, režisér, herec a producent. Pracoval jako technik v televizi, studoval herectví a věnoval se také divadelní režii. V roce 1999 natočil celovečerní hraný debut Le bleu des villes (Modř měst), oceněný na festivalech v Deauville a Namuru. Zájem o citové, vztahové a sociální problémy projevil i v následujících hraných titulech, např. E ntre adultes (Mezi dospělými, 2006), Mademoiselle Chambon (Slečna Chambonová, 2009 – César za nejlepší adaptaci) a netradičním dobovém snímku Příběh jednoho života (2016), který je adaptací románu Guy de Maupassanta. Brizého nejúspěšnější dosavadní film Zákon trhu (2015) přinesl Vincentu Lindonovi Cenu za nejlepší mužský herecký výkon na festivalu v Cannes.

Napsali o filmu:
„Další skvělá příležitost pro charismatického Vincenta Lindona – tento herec jako by byl stvořen pro role čestných hrdinů, kteří ze sebe v extrémních situacích vydávají maximum.“ (Screen)

„Úchvatná levicová polemika o situaci dělnické třídy…Stéphane Brizé a Vincent Lindon se rychle stávají Scorsesem a De Nirem francouzského sociálně-realistického filmu.“ (CineVue)

„Bouřlivý, pronikavý portrét jednoho průmyslového sporu...“ (Variety)

bez autora