R1 Goat
Právě hraje:
ROBERT
06:00 - 09:00
on-line přehrávač
The Tiger Lillies & Orchestr Berg v Arše

The Tiger Lillies & Orchestr Berg v Arše

3.9. 2018 - Zcela nové písně britské skupiny The Tiger Lillies v symfonických aranžích hudebního skladatele Michala Nejtka a v podání špičkového orchestru soudobé hudby Berg zazní poprvé před českým publikem 26. a 27. září. Koncertní program Bohemian Nights uvede ve světové premiéře Divadlo Archa.

The Tiger Lillies & Orchestr Berg — Bohemian Nights
26. a 27. září, Divadlo Archa
Světová premiéra

Autor písní a leader britské skupiny The Tiger Lillies Martyn Jacques se tematicky vrací do divokých devadesátých let, kdy Praha byla prvním zahraničním cílem dnes slavné kapely. Nostalgie, ironie, drsný humor a plebejský jazyk patří k základním znakům jejich písní dodnes. Z více než rok trvající spolupráce Martyna Jacquese a Michala Nejtka vzniklo unikátní dílo, které Archa uvádí ve světové premiéře. Bohemian Nights zazní v podání The Tiger Lillies a špičkového orchestru soudobé hudby Berg pod vedením Petera Vrábela.

Skupina The Tiger Lillies vznikla v roce 1989 v Londýně. „Poslové obscénnosti, bizáru a dekadence“ mají na svém kontě více než 30 alb a spolupráci s řadou tvůrců mezi kterými nechybí Alexander Hacke & Danielle de Picciotto, Nan Goldin, St. Vincent a další. Za kultovní muzikál Shockheaded Peter získali prestižní divadelní ocenění Olivier Award. Album The Gorey end, které natočili společně s Kronos Quartetem získalo nominaci na Grammy. „Brechtovský punkový kabaret“ The Tiger LIllies si získal české publikum již v 90. letech, kdy trojice hrála v žižkovských hospodách. Skladbám, které nesou stopy pouliční opery, předválečného kabaretu, francouzského šansonu, cikánských písní a odkazů na Jacquese Brela a Bertholda Brechta, dominuje hlas Martyna Jacquese, který se jako samouk vyškolil na zpěváka s kastrátskou technikou hlasu. Pro Divadlo Archa, kde pravidelně vystupují, vytvořili The Tiger Lillies s režisérem Jiřím Havelkou v roce 2010 hudební moralitu Zde jsem člověkem! Here I am Human! Lilie v Arše naposledy vystoupili v květnu 2016.

Martyn Jacques (zpěv, akordeon, piano a ukulele)
Adrian Stout  - (kontrabas, hudební pila, těremin, zpěv)
Jonas Golland (bicí)

Užitečné odkazy:

https://www.tigerlillies.com/

http://www.berg.cz


Vstupenky za 690 Kč — velký sál, sezení — jsou v předprodeji v Divadle Archa a na GoOut.cz

Tři otázky pro Martyna Jacquese

Napsal jsi 22 písní pro projekt, který jsme nazvali Bohemian Nights, protože slovo Bohemian v angličtině znamená bohémský stejně jako český. Všechny ty písně jsou velmi nostalgické a tematicky se vracejí do devadesátých let, kdy Tiger Lillies přijeli poprvé do Prahy. Co způsobilo tu nostalgii?
Můj věk. Opravdu je tomu tak. Prostě, když dosáhneš určitého věku, přijde to na tebe. My s Tiger Lillies jsme malá kapela, máme za sebou krásné věci a máme spoustu neuvěřitelně veselých a bizarních vzpomínek. Když jsme poprvé přijeli do Prahy, nebyli jsme slavní, byli jsme ale úspěšní. Hráli jsme každý večer v jiném baru po celé Praze, pak i po celé České republice a vždy bylo plno. Potkali jsme tady spoustu zajímavých lidí ­- divných, krásných, veselých i smutných. Byly mezi nimi prostitutky, narkomani, umělci a bohémové. Teď, ve svém věku, se začínám ohlížet zpět. Připadám si jako malíř portrétů. Vloni jsem natočil album Cold Night in Soho, které vychází ze vzpomínek na lidi, kteří žili v mém sousedství, když jsem v osmdesátých letech žil v Soho. A v devadesátých letech takovým významným místem pro mě byla Praha. Myslím, že teď je ten pravý čas se ohlédnout. Ohlédnout se za životem v Soho v osmdesátkách, stejně jako za našimi zážitky v Praze a v Čechách v devadesátých letech. Album, které na koncertech v Arše vznikne, chci nazvat Devil’s Fairground – Ďáblovo hřiště.

Tiger Lillies jsou označováni za punkový kabaret. Co jsi víc? Punker, nebo kabaretiér?
Stále se cítím být punkerem. Ale nemůžu říct, že víc než kabaretiérem. Obojí je pro mě důležité. Punk pro mě znamená postoj více než hudební styl. Vlastně punkovou hudbu ani nemám rád. Kromě Sex Pistols, ti byli výjimeční a opravdu naháněli hrůzu. Líbili se mi. Ale ostatní punkové kapely jsou nudné. Ty tři akordy na elektrické kytary ztrácí svůj půvab velmi rychle. Punkový postoj vyjadřuje opovržení nahrávacími společnostmi, kapitalismem, pokrytectvím, hiphopkracií. Punk musí být tvořivý. Punkový postoj musí umožňovat dělat různé věci. Proto jsem se rozhodl, že nebudu hrát na elektrickou kytaru, ale na akordeon. Nechtěl jsem ani křičet místo zpěvu, chtěl jsem zpívat jako operní nebo bluesová zpěvačka. Ale ducha punku stále uctívám.

V Arše uslyšíme symfonické verze všech nových písní. Jaká je tvoje motivace k takovým projektům?
Mám za sebou spoustu alb. Jsem workoholik. Každý den napíšu aspoň jednu novou písničku. Chci, aby každé mé album znělo jinak, aby mělo jinou strukturu, jiný zvuk, jinou náladu. Jde mi o to používat nové nástroje, nové texty, nová témata. Chci, aby si lidé, kteří přijdou na koncert, řekli: „Takhle jsme Tiger Lillies nikdy neslyšeli.“ Hrát s orchestrem je šance pro další proměnu. O to by mělo jít každému umělci. Mám radost z toho, že v tom jsme s Michalem Nejtkem na jedné lodi. Chceme vytvořit s orchestrem Berg jeden tým.

Mám pocit, že v programu je několik potenciální hitů. Kromě mých písní je tam naše verze starého songu Is That All There Is?, který vznikl na základě povídky Thomase Manna a zpívala jej Peggy Lee. Myslím, že to bude bomba. Existenciální hymna.

Rozhovor vedl Ondřej Hrab

www.divadloarcha.cz

bez autora