GIVINGTUESDAY

GIVINGTUESDAY

13.11. 2016 - GivingTuesday, svátek dárcovství, poprvé také v Česku...

Letos se vůbec poprvé podařilo prostřednictvím Asociace společenské odpovědnosti uvést mezinárodní svátek dárcovství, takzvaný GivingTuesday, také do České republiky. V úterý 29. listopadu se mohou firmy, neziskové organizace, školy, rodiny či jednotlivci připojit k této dobrovolné dobročinné aktivitě a darovat svou podporu, čas či finanční částku potřebným. Loni se přidalo 71 zemí a v nich přes 45000 zapojených partnerů s více než 700 000 dárců, díky nimž celková výše darů přesáhla 116 milionů dolarů.V letošním roce se očekává další nárůst dárcovských příspěvků.

Myšlenka GivingTuesday vznikla v Americe roku 2012, jejím autorem je Henry Timms, výkonný ředitel respektované kulturní a komunitní instituce 92nd Street Y v New Yorku. „Dárcovské úterý“ navazuje na Den díkuvzdání, který se koná každý čtvrtý čtvrtek v listopadu. Tradičně po něm následuje tzv. Black Friday – Černý pátek a CyberMonday – Kyberpondělí, dny velkých slev a nakupování. Po těchto svátcích konzumu, přichází již popáté „den dobra“, kdy člověk může udělat něco pro druhé, může něco darovat nebo pomoci svému okolí.

Hned v prvním roce dokázalo GivingTuesday oslovit více než 2 500 organizací a lidí napříč USA. Přidali se také velcí hráči jako Google, PayPal, Microsoft, Snapchat nebo H&M, myšlenku podpořil Bill Gates i Barack Obama. Donorské dary dosáhly výše 10,1 milionů dolarů.  Za uplynulých 5 let se počet zapojených zemí zvýšil na loňských 71, partnerů bylo přes 45000 a jednotlivců nepočítaně. Výše darů vzrostla na 116,7 milionů dolarů.

V zemích světa mimo USA není tradice těchto svátků příliš zavedená, přesto se i v nich myšlenka GivingTuesdayrychle ujala. „Máme velkou radost, že GivingTuesdaypřichází i do České republiky, moc se těšíme, jak naše spolupráce poroste. Letos jsme přivítali nové spojence také v zemích jako Chorvatsko, Slovinsko, Rusko a Dominikánská republika. V každém regionu je hnutí jedinečné, ale propojují nás stejné hodnoty,“ uvádí spoluzakladatelka GivingTuesday, AshaCurran. Výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, Lucie Mádlová, přibližuje: „Již před rokem se začaly ke GivingTuesday v České republice individuálně přidávat mezinárodní firmy i různé neziskové organizace. Začátkem léta jsme proto oslovili vedoucí tým globální kampaně v zakladatelské organizaci 92Y, abychom mohli lokální aktivity podpořit a efektivně koordinovat. Jsme hrdí na to, že můžeme používat značku GivingTuesday v Česku a kampaň tu koordinovat jako národní ambasador.“

Také v České republice míra dárcovství meziročně narůstá. Podle Nadace Via objem dobročinných darů roste už řadu let rychleji než český HDP. Poslední dosud zpracovaná data z loňských daňových přiznání ukazují, že jednotlivci darovali celkem 1,7 miliardy korun a že české firmy jsou v současnosti zhruba pětinásobně štědřejší než v roce 2000. Celkem tedy Češi − firmy a jednotlivci − ročně darují okolo 5,2 miliardy korun.

Kdo a jak se může zapojit

Myšlenka GivingTuesday se od svého počátku šíří především na sociálních sítích a obecně online prostřednictvím převážně mladých lidí. Otec myšlenky Timmstéto nové generaci mladých, kteří se chtějí zapojovat a pomáhat, říká „philanthroteens“. Jde o fenomén doby, kdy lidé tráví na sociálních sítích spoustu času, propojují se tu s lidmi podobného smýšlení a daří se zde aktivismu. Iniciativa tak může vzejít od každého jednotlivce a díky síti může být sdílená na celosvětové úrovni. Dobročinným počinům sítě vyloženě fandí.

Darem může být věnovaný čas, energie či vlastní úsilí, i kdyby šlo jen o darovaný domácí koláč. Stačí se přihlásit na stránkách www.giving-tuesday.cz, kde se soustředí veškeré darovací aktivity tohoto dne v ČR pod hastagem #GivingTuesdayCZ. Asociace společenské odpovědnosti nabízí komunikační pomoc i propojování jednotlivých aktivit. Smyslemcelého hnutí je především přínos všem zúčastněným.Neziskovým organizacím a nadacím přinese jejich účast v GivingTuesday nové dárce. Veřejnost se díky tomu může dozvědět více o dobročinných aktivitách ve svém okolí. Pro firmy je GivingTuesday příležitost, jak myslet jinak. Mohou se propojit s lidmi, kterým poskytují služby, a sdělit jim skvělé příběhy, ale také tím pomohou podpořit aktivity a loajalitu svých zaměstnanců. Coby zapojení se počítá i samotné šíření myšlenky GivingTuesday vlastními kanály.

Ke GivingTuesday se v Česku již nyní připojují velké firmy. Mezi nimi je např. nakladatelství Albatros Media, které je hlavním partnerem GivingTuesday v ČR. „Jsme velmi rádi, že můžeme podporovat GivingTuesday, protože šíří myšlenku společenské odpovědnosti, kterápatří k hlavním hodnotám ve společnosti Albatros Media. S našínadací podporujeme vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí a do těchto aktivit zapojujeme i naše zaměstnance. K příležitosti GivingTuesday budeme vyhlašovat tři projekty, které celý náš tým vybere a podpoří,“ upřesňuje Silke Horáková z dozorčí rady Albatros Media.

Více o aktivitě #GivingTuesdayCZ:
http://giving-tuesday.cz/

www.facebook.com/GivingTuesdayCZ

bez autora