R1 Goat
Právě hraje:
RADIO 1
02:30 - 09:00
on-line přehrávač
SUCHEJ ÚNOR

SUCHEJ ÚNOR

19.1. 2021 -

V únoru proběhne již devátý ročník tradiční kampaně, která pomáhá široké veřejnosti prověřit její vztah k alkoholu a změnit zaběhlé návyky.Loňského ročníku se podle průzkumů zúčastnilo až 9 % dospělé populace. Rok 2021 přináší zásadní kvalitativní změnu - knihu Suchej únor, která na 416 pečlivě vydestilovaných stranách představuje alkohol ve všech jeho společenských rolích.

Reprezentační hokejista Patrik Bartošák, psychologové Pavel Rataj a Ilona Preslová, spisovatel Josef Formánek, primář Petr Popov, koučka Janka Chudlíková, alkoholog Ivan Douda, rally závodník Aleš Loprais nebo muzikant Petr Fiala patří mezi 70 českých osobností, odborníků, novinářů a neobyčejných lidských příběhů, jež daly vzniknout knize, která ve 28 kapitolách představuje alkohol s lehkostí i vážností – ve všech jeho společenských rolích. Ať už je to spánek, sex, sport, práce, výchova dětí, léčba, zdraví nebo alkohol za volantem.

V Česku svým obsahem i pojetím jedinečnou knihu získají všichni registrovaní účastníci kampaně Suchej únor a bude k dostání na stránkáchwww.suchejunor.cz.

Kniha je klíčovým prvkem 9. ročníku zdravotně-osvětové kampaně Suchej únor, v rámci které mohou lidé otestovat svůj vztah k alkoholu a inspirovat ostatní. Pozitivní výzvou každoročně reaguje na nelichotivé statistiky, podle kterých se přes 1 000 000 Čechů pohybuje za hranou rizikového pití. Kampaň bude letos na sociálních sítích spojovat hashtag #insuchoveritas a registrovaní účastníci se mohou kromě Suché knihy opět těšit i na uzavřenou skupinu na facebooku, kde mohou sdílet své zážitky, podporovat se a inspirovat. Knihu doplňuje 110 originálních ilustrací, citátů a spousta interaktivního obsahu, stejně jako soutěž o nejlepší nealko drink.

Podle reprezentativního výzkumu, který zpracovala agentura Nielsen Admosphere se v loňském roce povědomí o kampani vyšplhalo ze 47 na 58 % napříč českou populací. Účast deklarovalo 9 % dospělých, tedy v přepočtu okolo 600 000 lidí.  Mezi “Sušiči” jsou i desítky známých osobností– a bude tomu tak i letos. Své zapojení přislíbili například Martina Viktorie Kopecká, Roman Vojtek, Terezie Kovalová, Jiří Procházka, Berenika Kohoutová, Václav Noid Bárta, Adéla Elbel, David Kraus, Adam Mišík, Jaro Slávik, Nikol Moravcová nebo Daniela Písařovicová.

Suchej únor pořádá letos poprvé stejnojmenná, nově vzniklá nezisková organizace, která přebírá pomyslnou štafetu od Ligy otevřených mužů (LOM), v jejíž řadách se v roce 2013 nápad na Suchej únor zrodil. Odborná partnerství akci tradičně poskytují Národní ústav duševního zdraví (NUDZ), Klinika adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice (KAD). Hlavními partnery ročníku 2021 jsou Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZP MV ČR) a rodinná nápojářská firma jsou Kofola. Dalšími partnery jsou Zásilkovna, Česká televize, ISIC, Radio 1 nebo Filmová akademie Miroslava Ondříčka (FAMO).

 V letošním roce se se svou oficiální záštitou přidává i 11 krajů, řada měst a obcí, Karlova univerzita nebo šestice dopravních podniků. Za všechny jmenujme kraj Moravskoslezský, Olomoucký, Liberecký a Hlavní město Praha. Dopravní podniky reprezentují například České Budějovice, Hradec, Ústí nad Labem nebo Brno.

Ročník 2021 je tak zároveň prvním rokem, kdy kampaň expanduje oficiálně i za hranice s názvem Suchý február. Detašovaný tým se ustavil kolem Kláry Dzúrikovej z Psychiatrické kliniky v Trenčíně a členů občanského sdružení Psychiatrická klinika v Trenčíně.

Pravidla jsou jednoduchá. Celý únor ani kapku alkoholu. Účastníci “Sucháče” se mohou již tradičně registrovat k výzvě na stránkách www.suchejunor.cz. “Každýregistrovaný účastník dostane naši knihu, která ho provede měsícem na suchu. Registrací lidé podpoří nejen kampaň, ale i další zdravotně-osvětovou činnost nastupující neziskovky Suchej únor,” doplňuje za organizátory Petr Freimann.

“Poslední srovnávací studie Světové zdravotnické organizace (2018) nás ve spotřebě alkoholu na hlavu zařadila na třetí místo na světě. Průměrný Čech podle této studie vypije 14,4 litrů čistého lihu za rok. Poměr ve spotřebě mezi muži a ženami zůstává zhruba 4:1, to je 23,2 litrů u mužů a 6,1 litrů u žen. Společenské náklady nadměrného pití se u nás odhadují na více než 56 miliard Kč ročně,” komentuje situaci v ČR PhDr. Ladislav Csémy z NUDZ.

 Na alarmující skutečnost, že více než milion Čechů balancuje za hranou rizikového pití, upozorňuje i  Prof. Michal Miovský z KAD: “V podstatě každý sedmý dospělý člověk, kterého potkáte v tramvaji nebo na ulici, je zralý na konzultaci s adiktologem.“

Kromě veškerých informací pro účastníky akce je na webu www.suchejunor.cz možné najít také komplexní on-line test, který může poskytnout zájemcům další pohled na to, jak na tom s pitím doopravdy jsou, a také kontakty na možné zdroje pomoci.

 


 

 

            

bez autora

reklama