Článek Soutěž

CESTA PUSTÝM LESEM SE VRACÍ DO KIN

Do kin se vrátí legendární film Ivana Vojnára CESTA PUSTÝM LESEM

 Baladický příběh o hledání a o naději v předvečer první světové války

Jeden z ojedinělých meditativních uměleckých filmů dodnes ohromuje nádhernou kamerou Jaromíra Kačera, podmanivou atmosférou zimní Šumavy i melancholickým projevem herce a písničkáře Vaška Koubka. Střihačem filmu byl jedinečný mistr, nedávno zesnulý Alois Fišárek. Silně lyrický film umocňuje baladická hudba manželů Havlových. Cesta pustým lesem je film ideální k času adventu a usebrání. Hlavních rolí se ve filmu ujali hudebník Václav Koubek, Pavel Landovský, Eliška Sirová a Jana Dolanská. V kinech od 14.12.

Hraný debut Ivana Vojnára z roku 1997 uvádíme do kin v nové remasterované verzi, která byla letos uvedena na MFF Karlovy Vary.

Cesta pustým lesem | Artcam Films

Šumava ukrývá stavení ztracená v horách, řeku Vydru, kostel, faru, močály, poštu, zlatý důl I poustevníkovu boudu. V tomto prostředí se prolínají osudy krásné dívky Anny, utrápené vdovy, jejího věčně opilého muže – pošťáka i dentisty Holoubka, který opustil rodnou Vídeň. V průběhu roku se jejich cesty střetávají, přichází však léto 1914 a do životních příběhů všech zúčastněných rázným způsobem zasáhne válka… Touhy a hledání postav jsou však nadčasové.

Ocenění:

  • Český lev 1997 za výtvarný počin – ak. arch. Vladimír Labský
  • Čestné uznání Asociace českých kameramanů – Jaromír Kačer (1998)
  • Cena za nejlepší kameru – festival New European Talent (Barcelona, 1998)
  • Hlavní cena Matad’or za nejlepší hraný film – 20. Noordelijk Film Festival Leeuwarden (Holandsko, 1998)

Remastering obrazu filmu Cesta pustým lesem proběhl v postprodukčním studiu i/o post za přítomnosti tvůrců filmu – kameramana Jaromíra Kačera, režiséra Ivana Vojnára a producentky Galiny Šustové. Jako vstupní formát pro digitalizaci obrazu byl použit originální negativ. Obrazovou referencí byly původní vyrovnaná kopie filmu a obrazově vyrovnaný zajišťovací intermediát pozitiv. Sken filmu byl proveden ve více než 4K rozlišení. Při digitální postprodukci byl film retušován a upravován v souladu s tvůrčím záměrem kameramana. Práce na obrazové postprodukci trvaly přibližně tři měsíce. 

Remastering nové verze filmu, za použití moderních technologií, umožnil tvůrcům dokončit a následně prezentovat film v takové podobě, jak ho sami původně zamýšleli, ale tehdejší technologická nebo finanční omezení to neumožňovala. Zároveň dosud nebyl k dispozici kvalitní digitální přepis filmu pro současné televizní vysílání. Výsledkem digitalizace je nový DCP master ve 4K rozlišení pro obnovenou kinodistribuci a nové televizní vysílací mastery v UHD a HD rozlišení. Zvuk byl remasterován v České televizi za přítomnosti mistra zvuku tohoto filmu, Miroslava Hřebejka.

IVAN VOJNÁR

Ivan Vojnár (1942) je fotograf, kameraman a režisér. V letech 1960 – 65 vystudoval kameru na pražské FAMU, spolupracoval nejdříve jako kameraman na mnoha českých a slovenských dokumentárních a hraných filmech. Spolupracoval např. s Drahomírou Vihanovou nebo Karlem Vachkem. Od 80. let působí jako režisér dokumentárních a hraných filmů.

Za dokumentární esej V zahradě (1995) o pacientech psychiatrické léčebny získal hlavní cenu v kategorii dokumentů na MFF v Karlových Varech. Dokumentární film Proroci a básníci (2000)  měl mezinárodní premiéru na MFF v Rotterdamu a získal cenu diváků na MFDF v Jihlavě.
V Rotterdamu byl uveden také Vojnárův celovečerní hraný debut Cesta pustým lesem (1997), který byl následně oceněn u nás i v zahraničí: Český lev v kategorii výtvarný počin, cena za nejlepší kameru na festivalu New European Talent v Barceloně (1998) a cena Matad´or za nejlepší hraný film holandského festivalu Noordelijk FF Leeuwarden (1998). Následující film Lesní chodci (2003) získal Cenu za nejlepší hraný film zemí Visegrádu na festivalu ve Zlíně.

I nadále se pak pohybuje v rozkročení mezi dokumentárními a hraným filmem. V roce 2009 natočil celovečerní hraný film Ženy mého muže, následoval dokument s hranými prvky Cinematerapie (2010) a milostné drama Nepravděpodobná romance (2013).

 JAROMÍR KAČER

Jaromír Kačer (1961) vystudoval katedru kamery na pražské FAMU, kde spolupracoval na školních snímcích Lichá směna (režie K. Snop), Tatínek neprotestoval (režie J. Suchý), Vlček (režie Z. Tyc). Po ukončení studií pracoval v Laterně Magice na trikové složce představení Minotaurus. Do světa celovečerního hraného filmu vstoupil v roce 1989 obrazově pozoruhodnou černobílou baladou Vojtěch řečený sirotek režiséra Zdeňka Tyce. Dále se podílel na filmech Radima Špačka Místa (2014) a Pouta (2009) či Sentiment Tomáše Hejtmánka (2003). Je „dvorním“ kameramanem dokumentaristky Jany Ševčíkové, s níž pracoval na filmech Svěcení Jara, Satorvěrci, Gyumri, Opři žebřík o nebe a Ti, kteří tancují ve tmě.

www.artcam.cz
www.facebook.com/ArtcamFilms

Soutěž

Ve čtvrtek 7.12. můžete soutěžit o dvě vstupenky na film (11.12.,19,30, Kino Atlas Praha).

Telefonní číslo do studia je 210 323 919. Cenu získá ten, kdo se jako první dovolá se správnou odpovědí.

Herní řád →
reklama
reklama
reklama