Anežka Hošková
With beating hearts we wake up
Kurátorka: Martina Mrázová
Komentovaná prohlídka: 17. 6. 2025 18:00
Trvání výstavy 21. 5. 2025 – 21. 6. 2025
„Neboť být je především probudit se a probouzíme se ve chvíli, kdy si uvědomujeme nějaký mimořádný pocit. Jedinec není úhrnem svých obvyklých pocitů, ale úhrnem pocitů zvláštních. Tak se v nás rodí ona důvěrně známá tajemství, jež na sebe berou podobu vzácných symbolů. To v blízkosti vody a jejích květin jsem nejlépe pochopil, že snění je jakýsi emanující svět, vonný dech, jenž prostřednictvím snícího vane z věcí.“
(Gaston Bachelard, Voda a sny. Esej o obraznosti hmoty).
Anežka Hošková je intermediální umělkyně, která jako jedna z prvních přinesla do českého prostředí povědomí o mezinárodním proudu tzv. emo-romantické malby. V její tvorbě se spojuje silný emocionální náboj a zájem o oblast spirituality a mystiky s vlivem vizuality alternativních hudebních subkultur, k nimž má sama velmi blízko. Obrat k subjektu, k niternému prožitku i k tajemným oblastem, které přesahují naše racionální chápání, se v době mnohačetných krizí stal jednou z relevantních možností, jak v sobě můžeme probouzet větší vnímavost a citlivost ke druhým bytostem i k celému světu. V tvorbě Anežky Hoškové se tak skrze introspekci přirozeně dostáváme k aktuálním otázkám globálního světa včetně klimatické změny, feminismu či krize identity a mezilidských vztahů. Anežka Hošková sama sebe považuje především za kreslířku, věnuje se ale také malbě a často přechází i k tvorbě objektů a performativních instalací, v nichž se sama stává součástí scénicky utvářeného díla. V posledních letech se stále více zajímá i o tradiční uměleckořemeslné techniky a vedle vitráží začala nově experimentovat i s trojrozměrnými objekty ze skla, které dále rozvíjí její osobitý výraz, vycházející primárně z kresebného projevu.
Ze všech uměleckých technik však pro Anežku Hoškovou nadále zůstává charakteristický především akvarel, jenž svou spontánností a organičností nejlépe odpovídá jejímu naturelu. Barevné pigmenty rozmývané vodou se do značné míry vzpírají kontrole a pevnému uchopení. Rozlévají se a vpíjí do sebe v útvarech a strukturách, které autorka koriguje živými tahy štětce v mezích předem určených ostrou linkou kresby. Uvolněné akvarelové malby evokují víření energií či oblaků a vytvářejí představu snové krajiny prozářené světlem, v níž zůstává zachována bezprostřednost gest a pocitů spolu s prchavou proměnlivostí okamžiku. Vodní roztok zpravidla monochromních barev s sebou nese určitý druh lyrické syntaxe, spjatý s pozvolným, organickým pohybem, díky němuž se v malbách šíří jemné vibrace, které nás vtahují dovnitř a aktivují naši imaginaci.
Svoboda vyjádření, hravost, intuice i podnětnost tvůrčích asociací se v tvorbě Anežky Hoškové propojují s představami starých kosmologií, jež ve vodním živlu spatřovaly prapůvodní substanci. K metafoře sepětí se světem na nejhlubší úrovni primordiálních sil nás přitom nevede jen samotná tekutá povaha akvarelových maleb, ale také kresebně vymezené tvary symbolů a ornamentů, s nimiž autorka pracuje dlouhodobě. Zatímco v dřívější tvorbě využívala synkretickou směs zejména mystických a magických symbolů různých proveniencí, nyní v její tvorbě převládá florální symbolika s fragmenty lidského těla. V obrazech plačících květin a planoucích srdcí Anežky Hoškové ožívá vitalistická představa živoucí přírody, která se nyní nově zhmotňuje i do podoby trojrozměrných objektů ze skla. Jednoduché plošné objekty z průzračného skla, jež někdy autorka dále pojednává barvou, přináší do její tvorby výrazné zklidnění. Čistota materiálu v ostře vymezených ornamentálních tvarech nás vrací k představě „jezer napájených kosmickými slzami, jež kanou z celé přírody“, abychom se na závěr vrátili k přiléhavé imaginaci Gastona Bachelarda.
Anežka Hošková (1982)
Anežka Hošková patří k výrazným osobnostem současné umělecké scény. Její tvorba je dlouhodobě spjatá s prostředím alternativní hudební scény – je spoluzakladatelkou kolektivu A.M.180 Collective, A.M.180 Gallery a festivalu Creepy Teepee v Kutné Hoře a sama vystupuje jako DJ Black Dumpling.
Od roku 2018 se intenzivně věnuje také práci se sklem, zejména tvorbě vitráží. V roce 2024 se zúčastnila Mezinárodního sklářského sympozia IGS v Novém Boru, kde vytvořila své první trojrozměrné skleněné objekty, které nyní představuje ve větším rozsahu. Vystudovala Ateliér intermédií Václava Stratila na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (2001–2007) a absolvovala stipendijní pobyty na Facultad de Bellas Artes v Cuence ve Španělsku (2006) a na Magyar Képzőművészeti Egyetem v Budapešti (2003). Pravidelně se účastní workshopů, přednášek a diskusí, v roce 2023 byla např. jednou z přednášejících v rámci cyklu věnovaného romantismu 21. století v ostravské galerii Plato.
Hojně vystavuje jak na české a zahraniční nezávislé scéně, tak ve významných institucích, jakou jsou Galerie hlavního města Prahy, Galéria mesta Bratislavy, Centrum současného umění Kim? v Rize nebo Bunkier Sztuki v Krakově. Z nedávných projektů stojí za zmínku její samostatné výstavy v GASK v Kutné Hoře a v pražské Karpuchina Gallery. Ráda spolupracuje i s jinými umělci, vedle bratra Jakuba Hoška například s norským umělcem Andersem Grønlienem a sochařkou Annou Hulačovou. Její tvorba je zastoupena v řadě soukromých i státních sbírek.
SPOT Gallery
Moravská 14
120 00, Praha 2 – Vinohrady
Otevírací doba
Út – Pá: 14:00 – 18:00
So 13:00 – 18:00
Ne – Po Zavřeno
V úterý 17. června si o výstavě budeme povídat s Anežkou Hoškovou.