EIGASAI 2018

EIGASAI 2018

21.2. 2018 - Ve středu 21. února si v 17 hodin budeme povídat o festivalu japonského filmu a kultury EIGASAI 2018. Naším hostem bude Robin Heřman.

11. ročník festivalu japonského filmu a kultury EIGASAI 2018 začíná ve čtvrtek 22. února, v pražském kině Lucerna.

V letošním roce uplyne 20 let od chvíle, kdy se do filmového nebe odebral Akira Kurosawa (1910-1998), a právě pocta tomuto režisérovi je jedním z pilířů letošní festivalové dramaturgie.

Druhým pilířem je opět kolekce současných komedií podle výběru nadace Japan Foundation. Slovo "komedie" je ovšem třeba brát s nadsázkou - anebo je alespoň rozvinout či upřesnit: hořká komedie, thriller s komediálními prvky, satira, scifi, parodie...

Nedílnou součástí festivalu je vždy doprovodný program. V rámci něj se můžeme těšit na pražskou premiéru nové hry Prodavač řas v podání brněnského Divadla kjógenu, dílnu hry na bubny taiko - ale samozřejmě i na tradiční celodenní rodinný program v Mramorovém sále Lucerny,  kde mohou návštěvníci na vlastní kůži vyzkoušet japonskou kaligrafii, deskové hry a řadu dalších disciplín, nebo třeba ochutnat japonskou kuchyni. Detaily programu budou zveřejněny na webu www.eigasai.cz.


Stěží bychom hledali japonského filmaře, který zanechal výraznější stopu nejen v celku světové kinematografie, ale i v povědomí běžných diváků, než právě Kurosawa. Již nadšené přijetí snímku Rašómon v roce 1951 mu vysloužilo přídomek "Kurosawa světový". Při předávání ceny Americké filmové akademie za celoživotní dílo v roce 1990 o něm Steven Spielberg prohlásil, že je "největším současným režisérem a jedním z nemnoha filmařů, kteří dokázali odpovědět na otázku Co je to film". Pro náš festival jsme se z třicítky Kurosawových filmů snažili vybrat ty, které v jeho životě a tvorbě sehrály zcela zásadní roli: oslnivý Rašómon (Rashōmon, 1950), kterým Kurosawa a japonský film vůbec prorazili do světa, temné Nebe a Peklo (Tengoku to Jigoku, 1963), vrchol Kurosawovy tvorby v prostředí japonské Nové vlny, a konečně psychedelicky pestrobarevný Dodeskaden (1970), film, který je výmluvným obrazem Kurosawovy duše a jeho touhy po absolutní tvůrčí svobodě. V rámci doprovodného programu - jako bonus k představení Divadla kjógenu - uvedeme Kurosawovu brilantní divadelní dvouaktovku Muži, kteří šlapou tygrovi na ocas (Tora no o wo fumu otokotachi, 1945/52), která vznikala za pohnutých okolností v posledních dnech prohrané války a na své uvedení musela čekat celých sedm let.

Ze současných komedií publikum nepochybně zaujme unikátní satirické scifi Sídliště (Danchi, režie Junji Sakamoto, 2016). Sakamoto býval po boku Takeshiho Kitana tradičně označován za jednu z nejvýraznějších tváří mimostudiové tvorby posledních desetiletí a jeho díla mají na festivalu Eigasai své  pevné místo.

V zahraničí je vysoce ceněný též Nobuhiro Yamashita, jehož tvorbu na letošním festivalu zastupuje snímek Misono Universe (2015) s populárním rockerem Subaru Shibutani v roli zpěváka, postiženého ztrátou paměti. Do třetice určitě stojí za to zmínit komediální thriller Klíč (Kagi dorobó no mesoddo, režie Kenji Uchida, 2012), jehož zápletka se točí kolem záměny identit neúspěšného herce a nájemného vraha.

Vstupné na festival je opět ryze nekomerční (90 Kč na jednotlivé projekce, 400 Kč V.I.P. permanentka, 250 Kč permanentka STUDENT) - a všechny typy vstupenek jsou již v prodeji.

bez autora