MFDF JI.HLAVA 2017

MFDF JI.HLAVA 2017

13.10. 2017 - V pátek 13. října si budeme ve 14 hodin povídat s vedoucí mediální komunikace Jihlavského festivalu Veronikou Bröcknerovou.

Zažijte 21. Ji.hlavu! 

Tři dny po parlamentních volbách ožije Ji.hlava filmem i diskusemi s tvůrci. 21. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava proběhne ve dnech 24. - 29. října a uvede 342 filmů z 3571 přihlášených titulů, z nichž 70 bude uvedeno ve světové, 20 v mezinárodní a 12 v evropské premiéře. Rezonovat budou politická i výsostně osobní témata. Mezi nesoutěžními sekcemi ční obsáhlá a objevná retrospektiva francouzského filmaře a antropologa Jeana Rouche, od jehož narození letos uplynulo sto let, a kterou osobně uvede jeho žena Jocelyne Rouche. “Stejných sto let nás dělí od Velké říjnové socialistické revoluce. Proto její ikonu, V. I . Lenina, i její zobrazování v hraných filmech podrobíme detailní analýze napříč filmovým stoletím,” dodává ředitel festivalu Marek Hovorka. Program také nabídne unikátní profil brazilské filmové skupiny Udigrudi i fokus “od Ronalda po Donalda” v sekci Americký rok.

„Filmové festivaly jsou dnes unikátním distribučním místem. Nabízejí nejbohatší výběr často velmi odlišných filmů, doplněných silnou atmosférou a intenzivními diskusemi. Jsou svobodným prostorem, který dopřává divákům zažít skutečné objevování. Zatímco kinodistributoři či televize jsou nucené sázet na jistotu, festivaly jsou prostorem hledání současného filmového výrazu, dnešních témat a nových autorských osobností. I proto hledáme filmy, které jsme sami dosud neviděli,” charakterizuje ji.hlavskou dramaturgii Marek Hovorka.

“Letošní program přináší mnoho změn. Například otevření soutěžních sekcí hybridním či hraným filmům s dokumentárním charakterem. A tak se v sekci České radosti potkají díla více dokumentární i více hraná, například Hranice práce Apoleny Rychlíkové, Milda režiséra Pavla Křemena, Skokan Petra Václava a Všechno bude fajn režiséra Robina Kvapila. Právě napětí mezi autenticitou a stylizací nás zajímá, usilují o ni totiž autoři na obou březích kinematografie.

Další novinkou jsou tři nové tematické soutěžní sekce: Svědectví o politice, Svědectví o poznání a Svědectví o přírodě. Tyto tři fenomény jsme si vybrali proto, že podle nás hlavním způsobem ovlivňují budoucnost lidstva v 21. století.

Velkou radost také máme z nového nadechnutí české dokumentární scény. Letošní soutěž Česká radost přináší 18 snímků, další snímky jsou zařazeny v sekcích Svědectví či Exprmntl.cz. Mnohé z nich hledají velmi osobitou formu filmového vyjádření, podstatná témata i ambici oslovit velké množství diváků. Specifickým faktorem je také touha vyjádřit se k blížícím se parlamentním volbám,” dodává Marek Hovorka

21. JI.HLAVA / SOUTĚŽNÍ SEKCE

Česká radost

Sekce Česká radost letos uvede 18 aktuálních snímků tuzemských dokumentaristů. Ti si letos posvítili na špatné pracovní podmínky, na odebírání dětí sociálními pracovníky v Norsku, na otázky související s osobou Andreje Babiše i na Miloše Jakeše.

Celý život točím dokumenty o české novodobé historii a zajímají mě její osobnosti a jejich lidská tvář. Ve filmu o Jakešovi jsem chtěl zjistit, kde se v něm zrodilo jeho ortodoxní komunistické přesvědčení. V každé temné době je podle mě dobré postihnout i její lidské rozměry. Nešlo mi o film, který by byl encyklopedickým heslem o komunistickém pohlavárovi. Chtěl jsem natočit příběh průměrného člověka, který se dostal z nicoty na vrchol moci a pak prožil i pád. Příběh Jakeše mi přišel dobrý i jako ukázka, jací lidé vládli komunistickému Československu,“ popisuje svůj vztah k hlavní postavě filmu Milda režisér a kameraman Petr Křemen.

Otázku špatných pracovních podmínek v Česku otevírá dokumentaristka Apolena Rychlíková ve snímku Český žurnál: Hranice práce, ve kterém sleduje novinářku Sašu Uhlovou zažívající na vlastní kůži pracovní podmínky v těch nejhůře placených pozicích - například v drůbežárně, prádelně nebo na kase v supermarketu. „Když jsem skončila, uvědomila jsem si, že nevládnu nohama ani hlavou. Přitom jsem měla ruce rozedrané do krve kolem nehtů, jak jsem ty krabice skládala. Ale ruce mě nebolely, jen nohy,“ zaznamenala si Uhlová do deníku po jednom dni v žiletkárně v obci Krupka. Velký mediální rozruch vyvolaly již tištěné reportáže Saši Uhlové, uveřejněné v posledních týdnech. 

Česká radost se letos zaměří i na filmy, které stojí na pomezí dokumentu a hraného filmu. Snímek Bo Hai Dužana Duonga vypráví autentický příběh z pražské vietnamské večerky. Film Skokan popisuje cestu zlodějíčka Juliuse na filmový festival v Cannes. Do hlavní role režisér Petr Václav obsadil skutečného trestance, který dostal propustku z věznice pouze na natáčení, a film vznikal bez předem připraveného scénáře. Všechno bude fajn režiséra Robina Kvapila je pak autentickou sondou do života v Brně.

Sekce dále za osobní účasti režisérů představí snímky Batalives (rež. Petr Babinec, Karolína Zalabáková), SAMA (rež. Otakar Faifr), Nerodič (rež. Jana Počtová) nebo snímek Selský rozum (rež. Zuzana Piussi a Vít Janeček).

Opus Bonum

Hlavní soutěžní sekce Opus Bonum nabízí divákům 15 filmů reprezentujících tendence světového dokumentu. Režisérka Tereza Nvotová dokončila po čtyřech letech svůj dokumentární opus Mečiar. „Na začátku 90. let se zdálo, že jsou v jednom státě spolu s Čechy Slováci spokojení. Moje babička měla na zdi zarámovaný portrét Havla, slovenskou valašku a nějaký diplom od Masaryka,“ vzpomíná ve filmu režisérka, která hledá otisk Mečiarismu i v současné slovenské či české politice.

Filmová esej Zajímalo vás, kdo vystřelil? rozplétá příběh z roku 1846, kdy jistý S. E. Branch v Alabamě zastřelil černocha Billa Spanna. Pravnuk někdejšího vraha, ji.hlavskému publiku dobře známý režisér Travis Wilkerson, sleduje vyšetřování skrze politicky i esteticky vyhraněnou filmovou esej, ve které vyplouvají na povrch nejen přežívající rasové předsudky.

První světla: první velké filmy začínajících dokumentaristů

Sekce První světla představí 10 celovečerních debutů. Rakouský režisér Mathias Krep osobně uvede snímek Krev a písek, který propojuje amatérská videa natočená v Iráku a Sýrii a  zavěšená na YouTube s komentáři uprchlíků žijících dnes v Evropě. „Film nutí diváka zamýšlet se nad podstatou dobra a zla, nad pachatelem a obětí,“ charakterizuje svůj film Mathias Krep.

Svůj první celovečerní snímek osobně představí i Srb Boris Mitić, který svoji vizuálně strhující koláž Chvála Ničeho popisuje jako „whistleblowerskou dokumentární parodii o ničem”. Jediný hlas, který celým filmem promlouvá, je hlas Iggyho Popa.

Mezi moři: nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy

Soutěžní sekce Mezi moři představí to nejlepší z dokumentárních filmů střední a východní Evropy. Letos uvede 9 snímků. V mezinárodní premiéře promítne kupříkladu snímek Opera o Polskuza osobní účastirežiséra Piotra Stasika. Na pozadí inscenovaných filmových portrétů obyčejných Poláků, v napětí tvořeném disharmonickým operním podhoubím, sledujeme obrazy, které skládají portrét duše polského národa. „K tomu, abyste mohli začít s léčbou či terapií, musíte znát svou diagnózu. Musíte pochopit, jaké chyby se kdysi staly,“ komentuje východisko filmu režisér Stasik.

Svědectví o politice, poznání a přírodě

Tři nové soutěžní sekce Svědectví znamenají novinku letošní Ji.hlavy. Svědectví o politice jsou přehlídkou výrazných dokumentů s politickým přesahem, například německo-rakouský film Oběd zdarma pro všechny – přijmi nepodmíněné příjmy, který je příspěvkem k debatě nepodmíněných příjmů, či Poslední v Aleppu, vítěz ceny poroty na festivalu Sundance, empaticky zprostředkovává každodenní zápasy válečných záchranářů.

Svědectví o poznání jsou soutěžní sekcí filmů, které nově definují žánr vědeckého dokumentu. Ve světové premiéře budou uvedeny snímky Dělat děti, sledující motivaci klientů reprodukčních klinik, ambice lékařů a nenasycený trh metod početí, a Komplex Epopeje režiséra Jana Strejcovského, který aktualizuje prvorepublikový spor o význam slovanské sounáležitosti v naší přítomnosti. 

Svědectví o přírodě představují letošní dokumenty, které vytříbenými filmovými prostředky hovoří o člověku jako o součásti i úhlavním nepříteli přírody. Obrazově silný snímek Planeta Česko režiséra Mariana Poláka je expedicí do tuzemské přírody a odhaluje dobrodružné příběhy zvířat a rostlin, které se dnes a denně odehrávají kolem nás, a fascinující místa, kam se vrací člověkem dříve vytlačená příroda.

Krátká radost: Nominujte na Oscara!

Krátká radost je tradiční soutěžní sekce uvádějící české i zahraniční snímky, které na krátkém formátu zkoumají možnost a sílu dokumentu. Letos poprvé se rozhodovací pravomoc přesouvá k divákům, kteří roli porotce mohou vyzkoušet online do 22. října na serveru DAFilms.cz. Vítězný film získá online distribuci a propagaci v hodnotě 3000 eur a bude tradičně nominován do předvýběru amerických Oscarů v kategorii krátký dokumentární film.

Fascinace: světová soutěž a EXPRMNTL.CZ

Festival tradičně uvádí soutěž experimentálních dokumentů z celého světa: Fascinace. Letos se vybíralo přibližně z tisíce filmů. „Mezi tématy letošních experimentálních dokumentů byly patrné reakce na současné společenské dění – mnoho filmů se zabývalo migrací anebo reagovaly na lokální události – například zavření největšího opozičního deníku v Maďarsku. Ve stylistických postupech nalezneme klasické avantgardní postupy naplňované aktuálními tématy, ale také vynalézání nových natáčecích aparátů – opět uvidíme film natočený tzv. haptickou kamerou – anebo spolupráci umělců s postupy práce a ‚přemýšlení’ počítače," dodává k sekci dramaturgyně Andrea Slováková. Experimentální snímky z českých vod představí sekce EXPRMNTL.CZ.„Nejvíce mě těší neustálé proměny české experimentální scény skrze nové autorské osobnosti: i letos uvidíte filmy zavedených autorů s výrazným rukopisem vedle filmů ještě studujících začínajících filmařů a výtvarných umělců.

21. JI.HLAVA / HOSTÉ

Kdo zasedne v porotě?

Soutěž zahraničních dokumentů Opus Bonum má jako vždy jediného porotce: bude jím lotyšská režisérka a scenáristka Laila Pakalniņa, jejíž filmy vynikají smyslem pro absurditu a mystifikaci, oceněné také na festivalech v Cannes či Berlíně. V mezinárodní pětičlenné porotě sekce Mezi moři zasedne například slovenský režisér, kameraman a pedagog Robert Kirchhoff nebo filmová kritička britského magazínu Screen International Tiffany Pritchardová. Nejlepší český dokument naopak vybere ryze česká porota: mezi hodnotiteli bude Miroslav Janek nebo Krištof Kintera. Nejpovedenější debut v sekci První světla vyberou zástupci světových festivalů. A to napříč kontinenty: italský kritik a dramaturg Giona A. Nazzaroje dramaturgem sekce kritiků na benátském festivalu, argentinský filmový historik Augustín Masaedo je dramaturgem BAFICI, festivalu nezávislého filmu v Buenos Aires, a nebudou chybět ani zástupce festivalů z USA, Maroka nebo Ruska. Nejlepší experimentální film posoudí tradičně rodinná porota. Do Ji.hlavy se letos vydají Baladránovi: výtvarný umělec Zbyněk Baladrán, pedagožka Petra Baladránová, žačka sedmé třídy Marie Anna Baladránová a student gymnázia Matěj Baladrán. Nebude chybět ani studentská porota sestavená z jihlavských středoškoláků, kteří vyberou nejlepší film ze sekce Česká radost.

Masterclass: Ophuls o filmu, Jóhannsson o hudbě

Letošní Ji.hlava nabídne také osm „masterclasses”, tedy přednášek filmových profesionálů.  Svou práci přiblíží divákům oscarový režisér Marcel Ophuls, který promluví o tom, co má být součástí filmu a co má naopak zůstat ležet na podlaze střižny. Islandský skladatel a autor ji.hlavské festivalové znělky Jóhann Jóhannsson bude mluvit o tvorbě filmové hudby. Francouzský producent Pierre-Olivier Bardet přiblíží aktivitu „produkování“ a její smysl. Rumunská producentka Ada Solomonová, která stojí například za známým snímkem Toni Erdmann, se ve své přednášce bude věnovat použití dokumentárního přístupu v hraném filmu. Slovinský kameraman a režisér Karpo Godina představí vlastní ranou tvorbu. Nebude chybět ani doyen českých dokumentaristů Karel Vachek, který v rámci přednášky uvede ukázku ze svého filmového románu s pracovním názvem Komunismus. A možná také prozradí, zda přesvědčil herečku Jiřinu Bohdalovou k účasti na tomto projektu. Ruský režisér Dmitrij Kalašnikov odhalí zákulisí svého filmu Road Movie, který se skládá ze záběrů kamer na palubních deskách aut. Oceňovaný rakouský režisér Andreas Horvath představí film Já a Helmut Berger, ve kterém hledá skutečné „já” herce kdysi zářícího ve filmech Luchina Viscontiho. Masterclass Dmitrije Kalašnikova a Andrease Horvatha vzniká ve spolupráci s Institutem dokumentárního filmu.

21. JI.HLAVA / NESOUTĚŽNÍ FILMOVÝ PROGRAM

Průhledné bytosti: Jean Rouch a Šinsuke Ogawa

Díky svému nadšení pro badatelskou i filmovou práci a hlavně díky své „kontaktní kameře“ provázal Jean Rouch vědu s uměním a zásadně tak změnil průběh výzkumu v humanitních vědách. Umožnil filmu vydat se novými směry a přinesl světu nový pohled na Afriku. Během 60 let výzkumu probádal rozličná antropologická a etnografická zákoutí, studoval kulturu nigerijských a malijských kmenů, zajímal se o moderní Afriku a stál u zrodu mnoha institucí a akcí, které fungují dodnes. Festival uvede jeho snímky Já, černoch (1961), zapomenutý klenot natočený lehkou kamerou a přímým kontaktním zvukem Trest aneb špatné známosti (1962), reklamní snímek Volkswagen, ten uličník (1973) nebo jediný Rouchův snímek uvedený v Cannes Babatu: tři rady (1976). Jeho filmy na festivalu osobně uvede jeho bývalá manželka Jocelyne Rouch.

Japonský filmař Šinsuke Ogawa je známý především pro svoji politickou neústupnost a schopnost společensko-kritické analýzy. „Asijští dokumentaristé Ogawovo jméno zmiňují, když hovoří o silných inspiracích z minulosti. Podnětné nejsou jenom jeho filmy, ale především jeho přístup k natáčení. Obdivuji jeho důslednost a umanutost, když s celým svým štábem celý rok žil a pracoval mezi pěstiteli rýže, aby on porozuměl způsobu života zemědělců, než o nich natočí film," říká o tomto japonském autorovi dramaturgyně této sekce Andrea Slováková. Ji.hlava uvede jeho režijní debut sledující situaci studentů stojících v čele opozice proti změnám v systému univerzitního korespondenčního vzdělávání v roce 1966 s názvem Moře mládí. Snahu zjistit, co opravdu stálo za smrtí studenta Jamazakiho během střetů s policií odhaluje snímek Report z Hanedy. První film z tzv. naritské série, Léto v Naritě (1968), zaznamenává filmařovo dlouhodobé soužití s lidmi. Metody vědecké dokumentaristiky si Ogawa vyzkoušel při natáčení Japonské vesnice – Fujurašikimura.

Ikona Lenin a dobytí Zimního paláce

Sekce Ikona Lenin mapuje způsob filmového ztvárnění jedné z hlavních politických událostí 20. století, jejíž průběh v říjnu roku 1917 zanechal jen minimum autentických filmových stop. „Říjnovou revoluci nikdo nefilmoval. Filmový obraz této historické události vznikal jako fikce a inscenace, byl vytvořen zpětně filmovým záznamem divadelního spektáklu. Za posledních sto let se tento obraz měnil v závislosti na proměnách úhlů pohledu a ideologií. Snad nejvíc se proměňují filmové podoby samotného Lenina, o kterém dlouho žádné filmy nevznikaly. První snímek o Leninovi se objevuje až deset let po revoluci a tři roky po smrti jejího vůdce, v roce 1927.  V Ji.hlavě budeme promítat některá díla celá, z řady filmů pustíme komentované ukázky. Dojde i na Lenina z produkce Československé televize,” popisuje sekci dramaturg a slavista Tomáš Glanc. Festival uvede například film Dobytí Zimního paláce s tisíci statisty z roku 1920 vytvářející obraz dobytí Zimního paláce, který se dodnes mnohdy mylně považuje za historický záznam, Ejzenštejnův historicky první obraz Lenina ve filmu Říjen. Deset dní, které otřásly světem, ale i o více než sedm desetiletí novější snímek Býk režiséra Alexandra Sokurova.

Divoká i poetická: Udigrudi, Cinema Marginal

Výběr sekce Udigrudi představí brazilskou filmovou subkulturu, jejíž počátek lze datovat zhruba na přelom 60. a 70. let. Program představí dokumentární aspekty této undergroundové tvorby a zaměří se jak na radikální a kontroverzní díla, tak na esejistický a poetizující směr v tomto žánru. „Fenomén udigrudi jsme na festival vybrali, abychom prezentovali jedinečnou tendenci brazilské kinematografie, která ve své dokumentární podobě nebyla ještě nikdy v Evropě představena a dokazuje výjimečné vzepětí brazilské kultury v období vojenské diktatury. Zároveň je ukázkou, že i bez digitálních technologií bylo možné natáčet provokativní a originální filmy, aniž by je stát jakkoliv podporoval. Věříme, že v takovémto druhu kinematografie lze i dnes nalézt tvůrčí inspiraci,“ uvádí sekci její dramaturg, filmový historik David Čeněk.

Zvláštní uvedení: Julian Assange, AfD i Jonas Mekas

Režisérka Laura Portraits strávila šest let v bezprostřední Assangově blízkosti, v jeho azylu na ekvádorské ambasádě, zachycujíc každodenní situace i důležité informátorské milníky. Jak autorka sama uvádí, zůstala v pasti mezi Assangeovými motivy a rozpory a vlastním autorským záměrem, proto film Risk loni po uvedení na festival v Cannes přestříhala a z pozitivního portrétu udělala film, který na Assange vrhá ambivalentnější světlo. Německý režisér Eberhardt Marc osobně uvede dokumentární sondu do zákulisí AfD Meuthenova strana. Sekce dále promítne vítězný snímek locarnského festivalu Mrs. Fang, jehož legendární čínský tvůrce Wang Bing navštívil Ji.hlava před dvěma lety, či tradičně inovátorské filmové dílo výtvarníka Douglase Gordona, který věnoval svůj portrét Neměl jsem kam jít zářivé osobnosti filmové avantgardy Jonasi Mekasovi.

Americký rok: Od Ronalda k Donaldovi

Filmy ze sekce Americký rok nabízejí filmový ponor do Donaldem Trumpem traumatizované společnosti USA. Příběh cesty Donalda Trumpa od primárek až do Bílého domu sleduje dokumentární film Trumpoty, jehož hlavní aktér stihl za svou krátkou politickou kariéru rozdělit nejen Ameriku na dva tábory. Paralelu k působení Donalda Trumpa představuje snímek Show Ronalda Reagana. Oba prezidentské portréty odhalují mentalitu dravců a vítězů: ať už Trumpa šermujícího kolem sebe ostrými slovy, či pistolníka, kterým byl Reagan na plátně hollywoodských filmů a obrazně i v prezidentském úřadu.

Reality TV vysvlékne diváky do naha

Sekce Reality TV potvrzuje, že televizní pořady patří na plátna kin. Nejdéle vysílaný pořad internetové televize Stream One Man Show se snaží kreativně nabourávat standardy komerčních televizí. Na festivalu jej za osobní účasti představí jeho autor Kamil Bartošek alias Kazma, který vzbudil rozruch nejen při natáčení kuchařské reality show Prostřeno. Ze zahraničních zdrojů sekce uvede například ponor do fungování britské záchranářské služby Ambulance, sociální experiment Do naha, jehož účastníci se na začátku vzdají všeho, co mají, a po dobu 30 dnů si denně mohou vzít jednu věc zpátky, nebo sérii video-deníků skupiny osmi mladých lidí snažících se vypořádat se svými sociálními problémy Pravdivé selfie. Historii a současnost v Americe velice populárního žánru, který byl kopírován po celém světě a představil světu hvězdy jako Johny Carson, David Letterman nebo Jimmy Fallon, představí Historie a současnost Late Night Shows.

21. JI.HLAVA / INDUSTRY PROGRAM

Ji.hlava pro filmové profesionály

Festival tradičně nabízí bohatý program pro filmové profesionály. Jejich program bude obsahovat celou řadu veřejných i pracovních diskuzí, přednášek a seminářů, zaměřených například na možnosti financování dokumentárních filmů, vliv amerického Netflixu na evropský artový film či trendy v oblasti herního průmyslu a virtuální reality.

Novinkou letošního roku je vzdělávací program zaměřený na mladé filmaře Ji.hlava Academy, jehož lektory budou kameraman Fred Keleman, režisérka Anja Salomonowitz a kritik a dramaturg Luciano Barisone. Čtyřdeního programu se zúčastní více než 30 filmařů ze 160 přihlášených.

Významnou částí profesionálního programu je již třetím rokem Konference Fascinace, setkání distributorů, galeristů, kurátorů a festivalů experimentálních filmů. „Při přípravě loňské  retrospektivy experimentálních filmů vytvořených v zemích východního bloku během komunistické diktatury se ukázalo, že státy bývalé Jugoslávie byly na tuto, v podzemí či minimálně mimo oficiální struktury vznikající, tvorbu mimořádně bohaté. Přehlídky se zúčastní zástupci distribučních společností, festivalů experimentálních filmů a galerií z celého světa, protože zde mohou vidět filmy, které dosud neznali, a objevit tvorbu autorů z východoevropského regionu,” říká kurátorka Andrea Slováková. V panelové diskuzi konference vystoupí zástupci newyorského The Museum of Modern Art – MoMA, pařížského Centre Pompidou nebo japonského experimentálního festivalu Image Forum.

Institut dokumentárního filmu: program pro filmaře i laickou veřejnost

Do programu MFDF Ji.hlava se tradičně zapojuje také Institut dokumentárního filmu. Pro režiséry a producenty ze střední a východní Evropy organizuje již popatnácté workshop Ex Oriente Film. Patnáct světově uznávaných lektorů během šesti dnů pomůže začínajícím filmovým profesionálům s vývojem a financováním jejich vznikajícího díla. Pozvání přijali režisér Andreas Horvath, producentské duo Diana El Jeiroudi a Orwa Nyrabia, sound designer Peter Albrechtsen, producentka Christine Camdessus, odborník na marketing a budování značky Daniel Saltzwedel, sales agentka Maëlle Guenegues z CAT & Docs, střihačka Yael Bitton, právník Stefan Rüll, režisér Dmitrij Kalašnikov, producentka Kristine Ann Skaret a novinářka Saša Uhlová. Hlavními lektory zúčastňujícími se všech tří setkání jsou programový ředitel European Documentary Network Mikael Opstrup, režisér a producent Filip Remunda a režisérka Ivana Pauerová Miloševićová. Pro širokou veřejnost je připravena celá řada inspirujících přednášek odhalujících zákulisí tohoto odvětví.

Pro dokončené filmy je připraven trh East Silver. Jde o unikátní výběr nejnovějších dokumentů ze střední a východní Evropy, který bude přístupný ve videotéce na místě i v digitální podobě. Cílem tohoto výběru je upoutat pozornost zahraničních profesionálů právě na tvorbu tohoto regionu. Nejlepší snímky se utkají o ceny Silver Eye. Ze třiceti nominovaných filmů budou vybráni držitelé ceny ve třech kategoriích: nejlepší krátký, středometrážní a celovečerní dokument. Vyhlášení vítězů a předání cen proběhne po skončení prezentace Festival Hub v pátek 27. října (krátká a střední kategorie) a během slavnostního zakončení 21. ročníku MFDF Ji.hlava v sobotu 28. října (celovečerní kategorie). Vítěz každé kategorie obdrží kromě designové trofeje také finanční odměnu ve výši 1 500 € a celoroční podporu v rámci programu East Silver Karavana.

Divácky velmi oblíbené jsou akce projektu KineDok. V průběhu celého roku v České republice a dalších 7 evropských zemích vyhledává neobvyklá místa pro projekce a pravidelně tato setkání obohacuje diskuzí s filmaři a odborníky. Podobná událost proběhne v Jihlavě 25. října v kostele Povýšení svatého Kříže. Na programu je film Turismus!ukazující boj chorvatských obyvatel s každoročním přívalem turistů.

 

 

bez autora